niedziela, 9 maja 2021

TEMAT:„Elegia o... (chłopcu polskim)” jako metafora pokolenia doświadczonego przez wojnę


1. SŁOWO WSTĘPU: 
Na dzisiejszej lekcji:
- przeczytasz wiersz "ELEGIA O... (chłopcu polskim)"
- przypomnisz sobie cechy LIRYKI jako rodzaju literackiego
- powtórzysz gatunki liryczne

2. MAŁE POWTÓRZENIE: 
Przypomnij sobie:
- cechy LIRYKI jako rodzaju literackiego - PODRĘCZNIK, str.355
- gatunki liryczne - PODRĘCZNIK, str.355-356

3. PODRĘCZNIK, str.233:
Przeczytaj powoli i ze zrozumieniem wiersz K.K. Baczyńskiego, a następnie wysłuchaj przepięknej interpretacji tego utworu:


4. "ELEGIA o ... (CHŁOPCU POLSKIM)": 
Po przeczytaniu wiersza zastanów się nad pytaniami, które dla Ciebie przygotowałam. Odpowiedzi zapisz w zeszycie. 
Jeśli miałbyś/miałabyś problem z tym zadaniem, koniecznie kliknij w link poniżej i zapoznaj się z dokładnym opracowaniem wiersza K.K.Baczyńskiego:
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c305-wiersze/baczynski-elegia

a) Kim jest podmiot liryczny (osoba wypowiadająca się w wierszu) i do kogo się zwraca? Przywołaj odpowiedni fragment utworu.
b) Co przeżywa, co czuje podmiot liryczny?
c) Jakie wydarzenie historyczne miało wpływ na dorastanie młodego człowieka, który jest adresatem wiersza?
d) Wyjaśnij, co było tragiczne w dorastaniu bohatera wiersza i jego rówieśników?
    (podręcznik, str. 234 - POKOLENIE KOLUMBÓW!!!)
e) Jaki nastrój panuje w utworze?
f) Co oznacza gest pożegnania ziemi przez chłopca?
 
TYTUŁ UTWORU
Zastanów się, w jaki sposób treść utworu wiąże się z gatunkiem wymienionym w tytule. ELEGIA jako gatunek literacki - podręcznik, str.233.
- Jakie treści podkreśla epitet zawarty w tytule? Kim może być
"chłopiec polski"?

5. NOTATKA:
Pora przyjrzeć się środkom stylistycznym zastosowanym w utworze. 
Tabelę przerysuj do zeszytu, a następnie ją uzupełnij.
UWAGA! W drugiej kolumnie należy wpisać przykłady środków stylistycznych zastosowanych w wierszu.


6. PODSUMOWANIE: 
Na dzisiejszej lekcji:
- przeczytałeś/aś "ELEGIĘ o... (chłopcu polskim)" i poznałeś/aś cechy elegii jako gatunku lirycznego; 
- zapoznałeś/aś się z biografią K.K.Baczyńskiego i dowiedziałeś/aś się, że poeta, podobnie zresztą jak bohaterowie "Kamieni na szaniec", był przedstawicielem "POKOLENIA KOLUMBÓW";
- powtórzyłeś/aś cechy LIRYKI jako rodzaju literackiego;
- przypomniałeś/aś sobie gatunki liryczne oraz środki stylistyczne


Twoja Polonistka
Ewelina Majewska