SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- przypomnisz sobie utwory, których autorem był Adam Mickiewicz,
- powtórzysz i utrwalisz gatunki literackie tworzone przez Mickiewicza
ROZGRZEWKA: Sprawdź swoją wiedzę w poniższym zadaniu interaktywnym, które polega na przypisaniu utworu z lektur szkolnych do gatunku literackiego. Powtarzaliśmy to wielokrotnie, więc nie powinieneś/nie powinnaś mieć z tym problemu:
Na podstawie zadania interaktywnego (i swojej wiedzy oczywiście) wypisz w zeszycie wszystkie utwory autorstwa Adama Mickiewicza, które poznałeś/aś na lekcjach języka polskiego. Do każdego tekstu przypisz właściwy rodzaj i gatunek literacki. Nie zapomnij o żadnym utworze! Notatkę możesz zrobić w formie tabelki. Poniżej moja propozycja tabelki do uzupełnienia:
"ŚMIERĆ PUŁKOWNIKA"
b) TEMATYKA: Utwór przedstawia ostatnie chwile życia dowódcy powstańców, który umiera w chacie leśnika. Przed śmiercią prosi, aby przyniesiono mu mundur, szablę, pistolety i przyprowadzono osiodłanego konia. Żegna się ze swoim rynsztunkiem tak, jak to czynili dawni rycerze. Przyjmuje z rąk księdza ostatnie sakramenty. Umiera w otoczeniu wzruszonych żołnierzy i prostego ludu. Dopiero w zakończeniu utworu podmiot liryczny ujawnia, że tym wspaniałym, kochanym i mężnym powstańczym wodzem jest kobieta - Emilia Plater.
Wiersz jest hołdem złożonym kobiecie - powstańcowi, która nie waha się poświęcić życia w obronie kraju. Poeta nadaje jej cechy heroiczne - ukazuje jako wzór żołnierza, wiernego sprawie do końca. Uwzniośla poprzez porównanie do dawnych rycerzy - bohaterów polskiej historii, np. Stefana Czarnieckiego.
c) ZADANIE DLA CIEBIE:
"ŚMIERĆ PUŁKOWNIKA"
Przeczytaj proszę teraz wiersz Adama Mickiewicza. Możesz to zrobić np. tutaj:
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/smierc-pulkownika.html
a) GENEZA: Adam Mickiewicz napisał „Śmierć Pułkownika" po klęsce powstania listopadowego pod wpływem opowieści uchodzących z Polski powstańców.
Poeta poświęcił swój wiersz postaci autentycznej, litewskiej szlachciance Emilii Plater, która brała udział w walkach powstańczych.
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/smierc-pulkownika.html
a) GENEZA: Adam Mickiewicz napisał „Śmierć Pułkownika" po klęsce powstania listopadowego pod wpływem opowieści uchodzących z Polski powstańców.
Poeta poświęcił swój wiersz postaci autentycznej, litewskiej szlachciance Emilii Plater, która brała udział w walkach powstańczych.
b) TEMATYKA: Utwór przedstawia ostatnie chwile życia dowódcy powstańców, który umiera w chacie leśnika. Przed śmiercią prosi, aby przyniesiono mu mundur, szablę, pistolety i przyprowadzono osiodłanego konia. Żegna się ze swoim rynsztunkiem tak, jak to czynili dawni rycerze. Przyjmuje z rąk księdza ostatnie sakramenty. Umiera w otoczeniu wzruszonych żołnierzy i prostego ludu. Dopiero w zakończeniu utworu podmiot liryczny ujawnia, że tym wspaniałym, kochanym i mężnym powstańczym wodzem jest kobieta - Emilia Plater.
Wiersz jest hołdem złożonym kobiecie - powstańcowi, która nie waha się poświęcić życia w obronie kraju. Poeta nadaje jej cechy heroiczne - ukazuje jako wzór żołnierza, wiernego sprawie do końca. Uwzniośla poprzez porównanie do dawnych rycerzy - bohaterów polskiej historii, np. Stefana Czarnieckiego.
c) ZADANIE DLA CIEBIE:
Udowodnij, że Emilia Plater cieszyła się szacunkiem zarówno ludzi, jak i żołnierzy –powstańców. Na podstawie treści wiersza sformułuj 2 argumenty.
ARGUMENT 1. –
ARGUMENT 2. –
UTRWALENIE: Obejrzyj proszę poniższą prezentację. Dzięki niej powtórzysz sobie wszystkie utwory autorstwa Adama Mickiewicza, które do tej pory poznałeś i które są wymagane na egzaminie ósmoklasisty:
PODSUMOWANIE:
Na zakończenie proponuję Ci obejrzenie filmików utrwalających treści niektórych utworów Adama Mickiewicza. Według mnie są idealne jako powtórzenie przed egzaminem. Sam/a zdecyduj, którą z lektur chciałbyś/chciałabyś jeszcze powtórzyć:
1) "DZIADY cz.II":
https://www.youtube.com/watch?v=PkrEoGnLaz0
2) "ŚWITEZIANKA":
https://www.youtube.com/watch?v=M4BIBXwhw88
3) "REDUTA ORDONA":
https://www.youtube.com/watch?v=2xQTwPpjxPI
4) "ŚMIERĆ PUŁKOWNIKA":
https://www.youtube.com/watch?v=jbzZfIOp7sk
5) "PAN TADEUSZ":
https://www.youtube.com/watch?v=baVr4ZroiWo
Mam nadzieję, że wykonałeś/aś wszystkie zadania, które Ci dzisiaj zaproponowałam. Dzięki temu bardzo dobrze utrwaliłeś/aś sobie utwory Adama Mickiewicza, które są wymagane na egzaminie ósmoklasisty. Pamiętaj, że jeśli , teraz rozwiązujesz różnego rodzaju zadania egzaminacyjne, które na przykład ja Ci proponuję, to na samym egzaminie już żadne zadanie nie powinno Cię zaskoczyć.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska
ARGUMENT 1. –
ARGUMENT 2. –
UTRWALENIE: Obejrzyj proszę poniższą prezentację. Dzięki niej powtórzysz sobie wszystkie utwory autorstwa Adama Mickiewicza, które do tej pory poznałeś i które są wymagane na egzaminie ósmoklasisty:
PODSUMOWANIE:
Na zakończenie proponuję Ci obejrzenie filmików utrwalających treści niektórych utworów Adama Mickiewicza. Według mnie są idealne jako powtórzenie przed egzaminem. Sam/a zdecyduj, którą z lektur chciałbyś/chciałabyś jeszcze powtórzyć:
1) "DZIADY cz.II":
https://www.youtube.com/watch?v=PkrEoGnLaz0
2) "ŚWITEZIANKA":
https://www.youtube.com/watch?v=M4BIBXwhw88
3) "REDUTA ORDONA":
https://www.youtube.com/watch?v=2xQTwPpjxPI
4) "ŚMIERĆ PUŁKOWNIKA":
https://www.youtube.com/watch?v=jbzZfIOp7sk
5) "PAN TADEUSZ":
https://www.youtube.com/watch?v=baVr4ZroiWo
Mam nadzieję, że wykonałeś/aś wszystkie zadania, które Ci dzisiaj zaproponowałam. Dzięki temu bardzo dobrze utrwaliłeś/aś sobie utwory Adama Mickiewicza, które są wymagane na egzaminie ósmoklasisty. Pamiętaj, że jeśli , teraz rozwiązujesz różnego rodzaju zadania egzaminacyjne, które na przykład ja Ci proponuję, to na samym egzaminie już żadne zadanie nie powinno Cię zaskoczyć.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska