wtorek, 14 kwietnia 2020

Jak napisać list?

1. UWAGA! 
Jeśli nie sprawdziłeś jeszcze poprawności swojej karty pracy dotyczącej słowotwórstwa, którą do mnie wysyłałeś jako zadanie obowiązkowe, proszę, żebyś zrobił to teraz! Prawidłowo wypełnioną tabelkę opublikowałam dla Ciebie tutaj:
https://kulturalnie-nakreceni.blogspot.com/2020/04/karta-pracy-sowotworstwo.html

2. Przypominam Ci również o kolejnym zadaniu, które podawałam już wcześniej pod tematem: RELACJE RODZINNE WIDZIANE OCZAMI KRYTYCZNEJ NASTOLATKI – Barbara Kosmowska „Buba”. 

ZADANIE DLA WSZYSTKICH: 
Napisz do mnie LIST, w którym opiszesz mi, jak spędzasz czas w swoim gronie rodzinnym. W związku z obecną sytuacją przebywamy w domu już od ponad miesiąca, więc na pewno sporo się u Ciebie działo. Napisz mi o tym.
To zadanie zostanie przeze mnie ocenione.
TERMIN: do 24.04.2020r. 
Zadanie wyślij do mnie mailem (mój adres już znasz).
UWAGA!
Jeśli masz możliwość napisania do mnie listu na komputerze, napisz go np. w programie WORD i wyślij do mnie jako JEDEN załącznik. Jeśli nie masz takiej możliwości, napisz list po prostu na kartce A4 (może być w kratkę), następnie zrób zdjęcie (TYLKO WYRAŹNE!) i wyślij do mnie. Nie wysyłaj kilku zdjęć! Jeden Twój list (napisany na JEDNEJ KARTCE) = JEDEN ZAŁĄCZNIK!  

3. Na dzisiejszej lekcji chciałabym, żebyś przypomniał sobie wyznaczniki listu. Mówiliśmy o nich na lekcji, kiedy pod koniec zeszłego roku kalendarzowego zaproponowałam Ci, żebyś napisał list do siebie w przyszłości… Pamiętasz?

4. WSKAZÓWKI DLA PISZĄCYCH LIST: kliknij w link poniżej i przypomnij sobie formułę pisania listu:      
http://www.jaknapisac.com/jak-napisac-list/   



5. NOTATKA DO ZESZYTU:
Zapoznaj się ze wszystkimi wskazówkami dotyczącymi pisania listu, a następnie najważniejsze informacje zapisz w swoim zeszycie. Możesz to zrobić tradycyjnie, w punktach, w formie mapy myśli, itp. Jak chcesz. Wybór formy pozostawiam Tobie. Pamiętaj, żeby Twoja notatka była czytelnia i zrozumiała dla Ciebie.

JAK NAPISAĆ LIST? – MOJE WSKAZÓWKI DLA CIEBIE: 
- List to najbardziej elegancka i wyrażająca największy szacunek forma komunikacji.
- Możesz zmieścić go na jednej stronie. List wcale nie musi być długi. Zgodnie z wymogami egzaminacyjnymi list powinien liczyć ok. 200 słów (gdyby np. na egzaminie ósmoklasisty forma listu się  pojawiła, musisz o tym pamiętać). 

- U góry w prawym rogu umieszczasz nazwę miasta, w którym mieszkasz oraz datę, kiedy list został przez Ciebie napisany (oddzielamy to od siebie przecinkiem).
- Poniżej na środku powinny znaleźć słowa: np. „Szanowna Pani Ewelino”, „Droga Pani Ewelino", itp. Słowa te kończy zwykle wykrzyknik.                              
- NIE ZAPOMNIJ O AKAPITACH (minimum trzy).                                            
- Słowa: „Ty”, „Twój”, „Wasz”, „Pani”, „Ci”, „Cię” – zawsze powinieneś pisać wielką literą.
- Na zakończenie listu napisz: „Z wyrazami szacunku” lub  „Z pozdrowieniami” 
i podpisz się pełnym imieniem i nazwiskiem.
- List powinien być oczywiście napisany poprawną, literacką polszczyzną z zachowaniem właściwej interpunkcji. Zadbaj również o ortografię – w końcu będziesz pisać list do swojej nauczycielki języka polskiego. W razie wątpliwości ZAWSZE możesz zajrzeć do słownika ortograficznego
J
- List to swoista rozmowa na odległość. Powinien być zatem napisany w taki sposób, jakbyśmy do tej osoby mówili.
- Na końcu listu (już pod swoim podpisem) możesz zrobić tzw. POSTSCRIPTUM
(z łaciny: po napisaniu) - czyli dodatkową uwagę. W takich przypadkach zastosuj skrót „PS”.

Już nie mogę się doczekać Twojego listu – w końcu już ponad miesiąc się nie widzieliśmy. Masz mi na pewno sporo do opowiedzenia. Czekam. Jak już Twój list będzie gotowy, wyślij go do mnie. Mój adres mailowy znasz.
Twoja Polonistka