poniedziałek, 20 kwietnia 2020

TEMAT: O sztuce pisania REPORTAŻU

MOTTO: „Żeby pisać, trzeba czytać”.

1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji poznasz cechy REPORTAŻU jako gatunku publicystycznego. Dowiesz się również, jak napisać reportaż.

2. Na początku dzisiejszej lekcji zastanów się:
- Czym jest według Ciebie tekst publicystyczny?
- Jakie znasz przykłady tekstów publicystycznych?
- Czym charakteryzują się te teksty?
- Co to w ogóle jest publicystyka?
- Jak można podzielić teksty publicystyczne ze względu na temat?

3. NOTATKA W ZESZYCIE: Jeśli nie potrafisz samodzielnie odpowiedzieć na te pytania, skorzystaj z moich informacji, a następnie zrób notatkę.
CECHY TEKSTÓW PUBLICYSTYCZNYCH:
- są publikowane np. w prasie, internecie, telewizji, radiu,
- dotyczą aktualnych wydarzeń,
- poruszają różnorodne tematy (np. społeczne, kulturalne, polityczne, sportowe, muzyczne, itp.),
- przekazują informacje i kształtują opinię odbiorców; komentują.

GATUNKI PUBLICYSTYCZNE:
a) REPORTAŻ
b) ARTYKUŁ
c) WYWIAD
d) FELIETON
e) RECENZJA

4. PODRĘCZNIK, str.142: na dzisiejszej lekcji skupimy uwagę na REPORTAŻU, dlatego wypisz cechy tego gatunku publicystycznego. Robiąc notatkę, skorzystaj również z informacji zawartych w poniższym filmie. Notatkę możesz zrobić tradycyjnie albo w formie mapy myśli. Wybór pozostawiam Tobie.

5. JAK NAPISAĆ REPORTAŻ? - PORADNIK PRAKTYCZNY:
6. PODRĘCZNIK, str.139: przeczytaj przykładowy reportaż pt. „Korepetycje przy herbacie”,
a następnie wykonaj zad.1 i 2/str.142.
PRZYKŁADOWA NOTATKA (zad.2/str.142):


7. PODSUMOWANIE:
Na dzisiejszej lekcji poznałeś cechy REPORTAŻU jako gatunku publicystycznego. Dowiedziałeś się również, jak napisać reportaż. Dodatkowo na podstawie przykładowego tekstu ze swojego podręcznika wskazałeś cechy charakterystyczne dla tego gatunku. Dziękuję Ci za tę lekcję. 
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska