1. CIEKAWOSTKA:
Książka
„Stowarzyszenie umarłych poetów” autorstwa
Nancy Kleinbaum powstała na podstawie scenariusza znakomitego
amerykańskiego filmu w reżyserii Petera Weira pod tym samym tytułem.
Film ten,
który ukazał się na ekranach w 1989 roku i był wielokrotnie nagradzany na
licznych festiwalach. Otrzymał cztery nominacje do Oskara, którego ostatecznie
zdobył w kategorii „Najlepszy scenariusz”. To właśnie na jego podstawie została
napisana książkowa adaptacja historii.
Powieść jest więc ciekawym przykładem
przetworzenia dzieła sztuki filmowej
na język literatury.
2. SŁOWEM
WSTĘPU: Akcja książki dzieje się w Akademii Weltona – czyli elitarnej
szkole średniej, położonej wśród wzgórz Vermontu w Stanach Zjednoczonych. To szkoła
z internatem dla chłopców, w której obwiązują surowe zasady wychowania
podporządkowane Czterem Zasadom: Tradycji, Honorowi, Dyscyplinie i
Doskonałości.
3. PODRĘCZNIK,
str. 239: zapoznaj się z fragmentem książki
pt. „Stowarzyszenie umarłych poetów”– LEKCJA
NA DZIEDZIŃCU.
4. NOTATKA
W ZESZYCIE:
a) KONFORMIZM –
postawa życiowa charakteryzująca się bezkrytycznym podporządkowania się normom,
wartościom uznanym za obowiązujące w danej grupie społecznej; zgadzanie się z
czymś i przystosowanie się do czegoś, zwłaszcza dla swojej wygody.
b) NONKONFORMIZM – postawa sprzeciwu wobec bezkrytycznego ulegania
normom panującym w danej grupie społecznej; niezgadzanie się z panującymi
zwyczajami, poglądami, zasadami, z powszechną opinią.
/według Słownika języka polskiego pod redakcją M.Szymczaka/
/według Słownika języka polskiego pod redakcją M.Szymczaka/
5.
ANALIZA PRZECZYTANEGO FRAGMENTU KSIĄŻKI
(praca z tekstem literackim):
a) Jaki był powód, dla którego prof.Keating zdecydował
się przeprowadzić taką właśnie nietypową lekcję? Prof.Keating, chciał pokazać
uczniom, czym jest konformizm. Znajdź fragment, w którym jest o tym mowa.
b) Na czym polegał eksperyment profesora? Poszukaj w tekście.
c) Jakie wnioski wysnuł prof.Keating z przeprowadzonego doświadczenia?
WNIOSEK
1:
„Trudno jest jednostce utrzymać własny
sposób zachowania
pod naciskiem innych osób”.
pod naciskiem innych osób”.
WNIOSEK
2:
„Trudno jest zachować własne zdanie,
kiedy presja otoczenia zmusza nas do jego zmiany”.
WNIOSEK
3:
„W człowieku tkwi nieodparta potrzeba
bycia akceptowanym.
Za wszelką cenę musicie jednak zaufać tym cząstkom swojej osobowości,
które wyróżniają Was spośród innych i sprawiają, że jesteście niepowtarzalni. Nawet jeśli wyróżniająca Was cecha jest dziwna czy nieakceptowana”.
Za wszelką cenę musicie jednak zaufać tym cząstkom swojej osobowości,
które wyróżniają Was spośród innych i sprawiają, że jesteście niepowtarzalni. Nawet jeśli wyróżniająca Was cecha jest dziwna czy nieakceptowana”.
d) Jak się zachowywali uczniowie po zakończeniu lekcji? Odszukaj
ten fragment, a następnie zastanów się, o czym świadczy takie zachowanie
uczniów?
6. LEKCJA
KONFORMIZMU według prof.Keatinga, o której przed chwilą
przeczytałeś, przedstawiona w filmie:
7. PODRĘCZNIK:
str.
241/zad. 2. Odpowiedź zapisz w zeszycie.
8.
PROPOZYCJA DLA CHĘTNYCH:
Obejrzyj film „Stowarzyszenie umarłych poetów”. Zachęcam Cię również do
przeczytania recenzji filmowych, które w 2018 roku napisały moje uczennice.
Recenzje te możesz przeczytać tutaj na blogu. Link poniżej:
9. ZWIASTUN filmu poniżej:
Dziękuję za dzisiejszą lekcję. Na kolejną zapraszam po
Świętach Wielkanocnych. Życzę Ci spokoju oraz oczywiście zdrowia –
Tobie i Twoim bliskim.
Twoja Polonistka
Tobie i Twoim bliskim.
Twoja Polonistka