niedziela, 26 kwietnia 2020

TEMAT: Obraz zrujnowanej Warszawy widziany oczyma reportera - "ZIELE NA KRATERZE" Melchiora Wańkowicza

1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- poznasz biografię MELCHIORA WAŃKOWICZA
- przypomnisz sobie historię Powstania Warszawskiego, 
- przeczytasz fragment powieści Melchiora Wańkowicza "Ziele na kraterze",
- utrwalisz cechy reportażu jako gatunku publicystycznego,
- poznasz różnicę między reportażem dziennikarskim a literackim. 

2. Otwórz PODRĘCZNIK na str.222 i przypomnij sobie historię Powstania Warszawskiego. Mówiliśmy już o tym w szkole na lekcji języka polskiego, kiedy w październiku włączyliśmy się w ogólnopolską akcję wysyłania kartek do Powstańców Warszawskich - "BohaterON". Zrób notatkę w zeszycie.

3. Teraz obejrzyj proszę fragment filmu "MIASTO RUIN". Jest to realizacja cyfrowej rekonstrukcji Warszawy zniszczonej podczas II wojny światowej, która powstała na zamówienie Muzeum Powstania Warszawskiego. Ten film to bardzo sugestywny obraz, który oddaje grozę i skalę zniszczeń stolicy:

4. Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi życia i twórczości MELCHIORA WAŃKOWICZA, np tutaj:

5. Na dzisiejszej lekcji przeczytasz jedynie fragment powieści M.Wańkowicza - "ZIELE NA KRATERZE", dlatego proszę Cię, zapoznaj się z informacjami dotyczącymi całej powieści. Nie przepisuj wszystkiego do zeszytu. Zrób po prostu notatkę. Pamiętaj, żeby była ona czytelna i zrozumiała dla Ciebie:


                                                                                                                                        Repetytorium z języka polskiego dla szkoły podstawowej

6. "ZIELE NA KRATERZE" to nie jest książka o wojnie. To wspomnienia Melchiora Wańkowicza z lat 1919-1945. Dzięki tej książce my, żyjący w czasach facebooka, x-boxa i smatfonów, chociaż na chwilę możemy przenieść się w tamte czasy i zobaczyć, jak inaczej się żyło, rozmawiało, spędzało razem czas wolny. Książka jest wzruszająca, pełna miłości, rodzinnego ciepła... do momentu, kiedy wojna burzy tę sielankę, niszcząc całe piękno, rozdzielając rodziny, rujnując domy. Krysia (dziewczynka, którą znamy od pierwszej strony powieści) to łączniczka o pseudonimie Anna. Zginęła szóstego dna Powstania Warszawskiego...

 

7. PRACA Z TEKSTEM: 
a) Otwórz PODRĘCZNIK, str. 227 i przeczytaj fragment powieści "ZIELE NA KRATERZE",
a następnie wykonaj zad. 1/str.232.

b) Przypomnij sobie z poprzedniej lekcji cechy REPORTAŻU
i wykonaj zad.2 a)/str.232.
UWAGA! Istnieje różnica między reportażem dziennikarskim, a literackim, w którym materiał autentyczny miesza się z fikcją fabularną. 

8. NOTATKA W ZESZYCIE: przypomnij sobie i zapisz w zeszycie, co to jest RETROSPEKCJA (podręcznik, str.232). Czy potrafisz wskazać retrospekcję we fragmencie, który przeczytałeś/przeczytałaś?
Na koniec lekcji przeczytaj proszę jeszcze poniższe informacje dotyczące ZNACZENIA TYTUŁU - dlaczego "Ziele na kraterze"? 

                                                                                                                     Victor Gimnazjalista, nr 5/2014

9. PODSUMOWANIE: Na dzisiejszej lekcji poznaliśmy najważniejsze informacje dotyczące życia i twórczości Melchiora Wańkowicza oraz przeczytaliśmy fragment jego powieści pt."ZIELE NA KRATERZE". Przypomnieliśmy sobie również cechy reportażu i mam nadzieję, że udało Ci się znaleźć w tekście elementy charakterystyczne dla tego gatunku.
Dziękuję za Twoją pracę.

10. Jeśli chcesz sprawdzić rozwiązania zadań z karty pracy dotyczącej "Artysty" Sławomira Mrożka, możesz to zrobić tutaj:

Twoja Polonistka
Ewelina Majewska