sobota, 7 stycznia 2023

TEMAT: Niezwykła lekcja przyjaźni Lisa


1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- utrwalisz sobie niezwykłe cytaty pochodzące wprost z lektury pt."Mały Książę",
- dowiesz się, na czym polegała lekcja przyjaźni Lisa,
- zrozumiesz sens słów: "Oswoić - znaczy stworzyć więzy"

2. Na początek proponuję Ci zadanie interaktywne, dzięki któremu przypomnisz sobie najważniejsze cytaty pochodzące z naszej lektury.

3. Zastanów się:
- Co to jest PRZYJAŹŃ?
- Czy masz swojego przyjaciela? Skąd wiesz, że nim jest?
- Jak można poznać, że ktoś jest prawdziwym przyjacielem?

4. Podczas swojej wędrówki Mały Książę spotyka ludzi, którzy go rozczarowują swoim zachowaniem. Budzą zdziwienie i niezadowolenie bohatera. Zobaczył: 
a) głupotę i żądzę władzy Króla,
b) pychę, egocentryzm i brak samokrytyki Próżnego,
c) chęć bezmyślnego posiadania Bankiera,
d) zupełny upadek moralny Pijaka,
e) lenistwo Geografa
Jedynie wizyta na planecie Latarnika dostarczyła chłopcu radości (o tej wizycie wspominaliśmy na ostatniej lekcji). Kiedy opuszczał planety pozostałych mieszkańców, zwykł mawiać:
- "Dorośli są bardzo dziwni"
- "Dorośli są doprawdy osobliwi"
- "Dorośli są doprawdy zupełnie zdumiewający"
- "Dorośli są zdecydowanie śmieszni"
Pobyt Małego Księcia na każdej z sześciu planet pozwala na pełne rozpoznanie wartości, jakim hołdują dorośli. Książę uosabiający dzieciństwo i młodość (świat dziecka) ma powody do zdziwienia i niezadowolenia, bo ludzie (dorośli) nie mają przyjaciół i nie potrafią kochać.


5. SPOTKANIE Z LISEM: Przeczytaj jeszcze raz fragment "MAŁEGO KSIĘCIA" dotyczący spotkania z Lisem (rozdział: XXI). Tego fragmentu możesz również wysłuchać tutaj:



6. PRACA Z TEKSTEM: Zapoznaj się, proszę z pytaniami, które dla Ciebie przygotowałam. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
a) Gdzie rozgrywają się wydarzenia opisane w tym fragmencie?
b) O czym Mały Książę rozmawiał z Lisem?
c) Jaką rolę w utworze pełni Lis?
d) Jakich cennych nauk udziela chłopcu Lis? Zapisz je w punktach.
e) Jak Lis wytłumaczył chłopcu słowo "oswoić"? Co według Ciebie znaczy "oswoić"?
f) Co powinna zrobić osoba, która chce kogoś lub coś oswoić? Odszukaj w tekście rady Lisa i zapisz je w punktach.
g) Jak zachowuje się ktoś oswojony?
h) Co Lis myśli o ludziach?
i) Jak rozumiesz słowa Lisa: "Mowa jest źródłem nieporozumień"? Czy zawsze wszystko daje się przekazać słowami? O czym trudno jest opowiedzieć?

7. PRZYKŁADOWA NOTATKA W ZESZYCIE:
Według Lisa PRZYJAŹŃ możliwa jest tylko przez "oswojenie" - tj. "stworzenie więzów". 
Nie są to oczywiście więzy niewoli, tylko więzy przywiązania. Oswojenie to także przyjęcie odpowiedzialności za wszystko, co włączamy w nasz świat (za wszystko, co oswoimy). Oswojenie wymaga codziennego "rytuału", "ćwiczenia serca" oraz czasu i cierpliwości. Lis zwrócił uwagę na jeszcze jeden element budowania bliskości , tzn. na "rytuał', "obrządek" - na pewna powtarzalność czynności wspólnych z drugą osobą. Tylko "rytuał" wprowadza ład w ludzkie życie i chroni człowieka przed zagubieniem.
Lis uzmysławia także Małemu Księciu, że przyjaźń niesie ze sobą ryzyko łez. W życie każdego człowieka wpisane zostały spotkania i odejścia, poznania i rozstania, narodziny i śmierć.
LEKCJA LISA kończy się jednak optymistycznie. Lis zyskał na oswojeniu, a Mały Książę zrozumiał wreszcie sens bycia przyjacielem. Odpowiedzialność bowiem nie jest tylko ciężarem, jest przede wszystkim sensem życia człowieka.
Lis odegrał w życiu Małego Księcia niezwykle istotną rolę. Dzięki niemu chłopiec jest już gotowy, by wrócić do domu. Uświadomił sobie, że "jest odpowiedzialny za swoją różę".



Na dzisiaj to wszystko, co dla Ciebie przygotowałam.
Mam nadzieję, że lekcja Lisa na zawsze pozostanie w Twoim sercu i tak jak Mały Książę, Ty też wiele się od niego nauczyłeś/aś.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska