wtorek, 19 maja 2020

TEMAT: Kobieta współczesna a żona modna


1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- przypomnisz (utrwalisz) sobie treść satyry pt. "ŻONA MODNA";
- wskażesz cechy charakteru pana Piotra i żony modnej oraz ocenisz ich postawę;
- porównasz kobietę współczesną i żonę modną z utworu Ignacego Krasickiego;
- nazwiesz wartości ważne dla kobiety współczesnej i dla żony modnej z okresu oświecenia (XVIII wieku)

2. PRACA Z TEKSTEM:  Wróć jeszcze raz do tekstu satyry Ignacego Krasickiego pt. "ŻONA MODNA" (PODRĘCZNIK, str.180), który poznałeś/aś na poprzedniej lekcji i sprawdź, czy wszystko dobrze zrozumiałeś/aś.
Przeczytaj pytania, które dla Ciebie przygotowałam, wyszukaj odpowiedni fragment w utworze, a następnie zapisz odpowiedzi w swoim zeszycie:
a) Wypisz wymienione przez męża zalety i wady żony.
b) Wypisz w punktach warunki intercyzy (czyli umowy przedślubnej).
c) Jakie "niezbędne" rzeczy zabrała ze sobą żona, przeprowadzając się na wieś?
d) Jakiej "niezbędnej" obsługi zażądała żona pana Piotra w nowym domu?
e) Jakich przysmaków zażyczyła sobie żona modna? Zrób listę.
f) Jakie pokoje powinny znajdować się w nowym domu żony?
g) Jakich zmian dokonała żona pana Piotra po wprowadzeniu się do domu męża?
h) Jak powinien wyglądać ogród żony modnej?
UWAGA!
Jeśli miałbyś/aś problem z wykonaniem tego zadania, zajrzyj na stronę podaną poniżej, gdzie znajdziesz szczegółowe opracowanie dotyczące utworu "ŻONA MODNA":
https://opracowania.pl/opracowania/jezyk-polski/zona-modna-i-krasicki,oid,138

3. Teraz przypomnij sobie bohaterów SATYRY Ignacego Krasickiego, czyli PANA PIOTRA i ŻONĘ MODNĄ. Pomogą Ci w tym poniższe plansze:

4. ZADANIE INTERAKTYWNE: Sprawdź, czy potrafisz przypisać odpowiednie cechy charakteru bohaterom naszej satyry. W tym celu wykonaj poniższe zadanie interaktywne, potem koniecznie sprawdź poprawność swoich odpowiedzi, a następnie przepisz wszystkie cechy bohaterów do zeszytu. Możesz to zrobić w formie tabeli albo tradycyjnie:
5. Porównamy teraz kobietę współczesną (XXI wieku) z żoną modną (XVIII wieku). W tym celu narysuj tabelkę. Do pierwszej kolumny wpisz cechy typowej współczesnej kobiety (np. Twojej mamy). Do drugiej kolumny natomiast cechy "modnej Filis" z satyry Ignacego Krasickiego. Możesz wzorować się na mojej tabelce i dopisać swoje propozycje:
6. NOTATKA W ZESZYCIE: Zastanów się, biorąc pod uwagę powyższą tabelkę oraz cały utwór I.Krasickiego, jakie WARTOŚCI są najważniejsze dla żony modnej? Będą to na pewno:
- pieniądze, 
- bogactwo, 
- piękne przedmioty, 
- moda, itp. 
Wymień teraz WARTOŚCI cenne dla współczesnej kobiety:
- dom,
- rodzina,
- zdrowie,
- praca,
- pasja,
- możliwość samorozwoju, itp.

7. OCENA BOHATERÓW: Ignacy Krasicki nie oszczędza swoich bohaterów, wykorzystując wszelkie możliwości, jakie mu daje satyra. Z relacji pana Piotra wyłania się obraz karykaturalnej "modnej żony". Kobieta ta nie budzi sympatii u czytelnika. Pan Piotr, przeciwnie - zagubiony i cierpiący potraktowany został przez Krasickiego bardziej pobłażliwie i z lekkim współczuciem. 
Dodatkowo pan Piotr i jego żona cenią sobie zupełnie inne wartości:
a) pan Piotr:
- majątek (w końcu ożenił się dla pieniędzy), 
- tradycję 
- szlacheckie obyczaje, itp.
b) żona modna:
- rozrzutność
- francuską modę
- nowinki z Zachodu, itp
WNIOSEK: Gdyby bohaterowie satyry I.Krasickiego bardziej cenili np.miłość, a nie dobra materialne na pewno nie doszłoby do ruiny pana Piotra. 

8. DYDAKTYZM SATYRY Ignacego Krasickiego:
Krasicki tworzył satyry dla poważnych celów. Uważał, że literatura powinna pełnić między innymi rolę wychowawczą. Ukazywanie wad Polaków miało służyć poprawie obyczajów, a tym samym pomagać Polsce. Dzięki satyrze autor może realizować akcję wychowania społeczeństwa (jego edukację). Satyra daje możliwość gorzkiego krytycyzmu ludzkiej natury. W "ŻONIE MODNEJ" mamy do czynienia z krytyką cudzoziemszczyzny, bezmyślnego naśladowania obcych wzorów. Krasicki krytykuje również rozrzutność, zbytek i życie ponad stan, które w efekcie prowadzi do bankructwa. 

Twoja Polonistka
Ewelina Majewska