niedziela, 17 maja 2020

TEMAT: Problemy małżeńskie w krzywym zwierciadle satyry Ignacego Krasickiego pt. "ŻONA MODNA"

1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- przeczytasz ze zrozumieniem utwór Ignacego Krasickiego pt. "ŻONA MODNA",
- poznasz nowy gatunek literacki - SATYRĘ i będziesz wiedział/a, jakimi cechami charakteryzuje się utwór satyryczny

2. PODRĘCZNIK, str.180:
Otwórz podręcznik i zapoznaj się z cechami SATYRY. Zapisz je w zeszycie i zapamiętaj.
Zwróć uwagę, że SATYRA to gatunek synkretyczny. Jeden taki gatunek już poznałeś/aś. Pamiętasz? BALLADA również jest gatunkiem synkretycznym.



3. Teraz przeczytaj powoli i ze zrozumieniem tekst SATYRY pt. "ŻONA MODNA". Koniecznie czytaj przypisy, które wyjaśniają znaczenie trudniejszych słów (archaizmów - czyli wyrazów, które wyszły już z użycia).

4. MOJA PROPOZYCJA: Możesz śledzić tekst w podręczniku (+ przypisy wyjaśniające znaczenie trudnych wyrazów) i jednocześnie słuchać utworu "ŻONA MODNA", czytanego przez lektora. Na przykład tutaj:



5. NOTATKA W ZESZYCIE: Po zapoznaniu się z fabułą utworu pora uporządkować wszystkie wydarzenia. Pomoże Ci w tym poniższe zadanie interaktywne Zwróć uwagę, że w zadaniu pojawiają się jedynie ogólne punkty planu wydarzeń. Uzupełnij je proszę o wydarzenia szczegółowe - czyli do każdego punktu z planu wydarzeń dopisz swoje podpunkty.
SZCZEGÓŁOWY PLAN WYDARZEŃ zapisz później w swoim zeszycie:



6. Na koniec naszych dzisiejszych zajęć proponuję Ci poniższy filmik, który stanowi omówienie tego utworu pod kątem EGZAMINU ÓSMOKLASISTY.
Dzięki temu filmikowi utrwalisz sobie wszystkie wydarzenia składające się na fabułę SATYRY Ignacego Krasickiego. Film ten będzie również idealnym wstępem do kolejnej lekcji, na której dokładnie przyjrzysz się panu Piotrowi i żonie modnej, scharakteryzujesz tych dwoje bohaterów oraz ocenisz ich postawę:



7. PODSUMOWANIE: 
Na dzisiejszej lekcji poznałeś nowy gatunek literacki - SATYRĘ. 
Przeczytałeś utwór Ignacego Krasickiego pt. "ŻONA MODNA", a następnie
uporządkowałeś/aś wydarzenia składające się na fabułę, tworząc ich szczegółowy plan. 
Zastanów się teraz nad cechami charakteru obojga bohaterów, bo do tego na pewno wrócimy na kolejnej lekcji.
Na dzisiaj to wszystko.

Twoja Polonistka
Ewelina Majewska