środa, 20 maja 2020

TEMAT: Jak napisać PODANIE?


1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- dowiesz się, jak poprawnie napisać PODANIE,
- samodzielnie zredagujesz (napiszesz) PODANIE,
- powtórzysz sobie krótkie formy użytkowe: zaproszenie, ogłoszenie, dedykację, życzenia, instrukcję i przepis.

2. Dzisiejsza lekcja została podzielona na dwie części. W pierwszej części dowiesz się, jak napisać podanie, w drugiej natomiast powtórzysz sobie pozostałe krótkie formy użytkowe.


CZĘŚĆ 1 - JAK NAPISAĆ PODANIE?
3. PODRĘCZNIK, str. 237-238: przeczytaj, co to jest PODANIE i jakie elementy powinny się w nim znaleźć. Zwróć uwagę na rozmieszczenie tych elementów.

4. Teraz zapoznaj się, proszę z poniższą prezentacją, dzięki której utrwalisz sobie zasady budowy PODANIA oraz słownictwo charakterystyczne dla tego typu tekstu użytkowego:


5. ZESZYT ĆWICZEŃ nr 2, str. 27/ćw. 2.

6. ZADANIE: Na podstawie wskazówek w prezentacji, napisz samodzielnie podanie, następnie obejrzyj prezentację jeszcze raz i sprawdź, czy Twoje podanie ma prawidłowy układ graficzny oraz wszystkie wymagane elementy.
TEMAT: Napisz podanie o przyjęcie do wybranej przez Ciebie szkoły ponadpodstawowej.
Nie zapomnij o znalezieniu (np. w internecie), a następnie umieszczeniu w odpowiednim miejscu wszystkich niezbędnych informacji (np. adresu szkoły).
Zadanie wykonaj na kartce A4, bo w takiej formie powinno się pisać podanie.
Dobrze rozplanuj wszystkie elementy. 
UWAGA!
To zadanie jest dla wszystkich, ale nie wszyscy będą musieli je odesłać.
Na naszej klasowej grupie podam informację, kto ma to zadanie odesłać OBOWIĄZKOWO na ocenę.


CZĘŚĆ 2: FORMY UŻYTKOWE - powtórzenie
7. ZESZYT ĆWICZEŃ nr 2:
a) str. 29: przypomnij sobie, co to są teksty użytkowe?
b) str. 29-30: PRZEPIS, ćw.3
c) str. 30: INSTRUKCJA, ćw.6
d) str. 33-34: OGŁOSZENIE, ćw.7
d) str. 34-35: ZAPROSZENIE, ćw.8
e) str. 35-37: DEDYKACJA, ćw.10,11,12
f) str. 37-38: ŻYCZENIA, ćw.13

8. SPRAWDŹ, CZY POTRAFISZ:
Wybierz jeden temat spośród podanych poniżej.
Zwróć uwagę, że pisząc ogłoszenie/zaproszenie na egzaminie ósmoklasisty będziesz musiał/a dodatkowo użyć dwóch argumentów. Nie zapomnij o tym!
W ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę również poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
TEMAT 1:
Napisz ZAPROSZENIE na wystawę ilustracji wykonanych przez uczniów Twojej szkoły w ramach "PROJEKTU:Mały Książę". Użyj dwóch argumentów, uzasadniających konieczność zobaczenia tej wystawy.
TEMAT 2:
Napisz ZAPROSZENIE na spotkanie w Twojej szkole ze znanym autorem książek dla młodzieży. Użyj dwóch argumentów, którymi przekonasz swoich kolegów i koleżanki do uczestnictwa w tym spotkaniu. 
TEMAT 3:
Zredaguj OGŁOSZENIE, w którym poinformujesz koleżanki i kolegów o organizowanej w Twojej szkole zbiórce książek dla dzieci z Domu Dziecka. Użyj dwóch argumentów, przekonujących do udziału w tej akcji.
TEMAT 4:
Napisz OGŁOSZENIE na stronę internetową Twojej szkoły, w którym zachęcisz uczniów do obejrzenia spektaklu pt."Mały Książę" w wykonaniu Szkolnego Koła Teatralnego. Użyj dwóch argumentów.
UWAGA!
To zadanie jest dla wszystkich, ale nie wszyscy będą musieli je odesłać.
Na naszej klasowej grupie podam informację, kto ma to zadanie odesłać OBOWIĄZKOWO na ocenę.

Na dzisiaj to wszystko. 
Mam nadzieję, że systematycznie rozwiązujesz wszystkie zadania, które Ci proponuję. Jeśli dzisiaj zrobiłeś/aś to rzetelnie, to dzięki temu powtórzyłeś/aś  sobie wszystkie krótkie formy użytkowe. BRAWO Ty!

Twoja Polonistka
Ewelina Majewska