środa, 28 października 2020

TEMAT: TRENY Jana Kochanowskiego


1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- poznasz "Tren VIII" Jana Kochanowskiego,
- dowiesz się, jakimi cechami charakteryzuje się TREN,
- będziesz wiedział, co to jest ARCHAIZM i ANTYTEZA


2. PODRĘCZNIK, str. 148: otwórz podręcznik, przeczytaj,
co to jest TREN, a następnie zapisz w zeszycie cechy tego gatunku lirycznego.
Tworząc swoją notatkę, możesz również skorzystać z rysunku poniżej.


3. TRENY Jana Kochanowskiego: 
Już wiesz, że cały cykl trenów, który napisał Jan Kochanowski liczy 19 utworów.
Spokojnie, nie będziesz musiał/musiała czytać ich wszystkich.
Na kolejnych naszych lekcjach przeczytasz „Tren V” oraz „Tren VII”.
Dzisiaj proponuję Ci zapoznać się z "Trenem VIII".
Otwórz PODRĘCZNIK, str.148, a następnie przeczytaj ten utwór powoli i ze zrozumieniem. Koniecznie czytaj przypisy, które objaśniają trudniejsze wyrazy, znajdziesz je z lewej strony tekstu.

4. Teraz wysłuchaj TRENU VIII:


5. Tekst trenu może Ci się wydawać trudny w odbiorze. To wszystko przez występujące w nim ARCHAIZMY. Zapisz w zeszycie to pojęcie + jego wyjaśnienie. 
ARCHAIZM to: «wyraz, wyrażenie, zdanie, które wyszły z użycia; coś przestarzałego»

6. Jeśli masz problem ze zrozumieniem tego utworu, zajrzyj na stronę poniżej
i przeczytaj dokładne opracowanie „Trenu VIII”:

7.  NOTATKA W ZESZYCIE:
a) OBRAZY POETYCKIE: dwa kontrastowe obrazy domu.
Na podstawie odpowiednich fragmentów opisz te dwa DOMY
(wykorzystaj zasadę kontrastu, bo tak te dwa domy zostały przedstawione w utworze).
Notatkę możesz zrobić w formie tabeli:  


b) PODMIOT LIRYCZNY (osoba mówiąca): Kochanowski jako ojciec,
któremu zmarła córka (np. „mi”, „moja”)

c) ADRESAT UTWORU: córka poety (np. „Moja droga Orszulo”)

d) SYTUACJA LIRYCZNA: podmiot liryczny (ojciec) wyraża rozpacz spowodowaną śmiercią swojego dziecka i pustką, która zapanowała w domu.

e) UCZUCIA: nazwij emocje, jakie odczuwał podmiot liryczny za życia swojej córki i po jej śmierci. Możesz wykorzystać podane poniżej słownictwo:
rozpacz, przygnębienie, szczęście, rozżalenie, żal, zadowolenie,
radość, smutek, rozgoryczenie, satysfakcja, cierpienie, radość, tęsknota, itp.

f) ŚRODKI STYLISTYCZNE: Wypisz przykłady środków stylistycznych, jakie zostały zastosowane w "Trenie VIII":
np. 
APOSTROFA - 
EPITET - 
ZDROBNIENIE -
METAFORA - 

8. Na koniec dzisiejszej lekcji jeszcze jedno nowe pojęcie – 
ANTYTEZA, czyli zestawienie słów, myśli, pojęć sprzecznych. 
Antyteza używana jest w celu wywołania mocnego wrażenia na odbiorcach i zaznaczenia silnego kontrastu. Zapisz to pojęcie w zeszycie. W „Trenie VIII” antytezę zastosowano we fragmencie: ,,Pełno nas, a jakoby nikogo nie było.
ANTYTEZA użyta przez Jana Kochanowskiego służy podkreśleniu pustki i ciszy panującej w domu. Jest to pustka przede wszystkim emocjonalna, uczuciowa – nikt nie może zastąpić ukochanej córeczki.

9. PODSUMOWANIE:
Przypomnę Ci teraz, jakie nowe pojęcia poznałeś/aś na dzisiejszej lekcji.
Sprawdź, czy wszystkie masz je zanotowane w swoim zeszycie:
TREN, ARCHAIZM, ANTYTEZA.


Dziękuję za Twoją dzisiejszą pracę.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska