1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- przypomnisz sobie, co to jest:RÓWNOWAŻNIK ZDANIA,
ZDANIE POJEDYNCZE i ZDANIE ZŁOŻONE,
- poznasz typy zdań pojedynczych,
- nauczysz się rozróżniać zdanie pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętego
2. PODRĘCZNIK, str. 345:
- nauczysz się rozróżniać zdanie pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętego
2. PODRĘCZNIK, str. 345:
Przypomnij sobie definicje poniższych pojęć, które znajdują się w Twoim podręczniku.
Jeśli czegoś nie pamiętasz, koniecznie zapisz to w zeszycie:
a) WYPOWIEDZENIE
b) RÓWNOWAŻNIK ZDANIA
c) ZDANIE
d) ZDANIE POJEDYNCZE (rozwinięte, nierozwinięte)
e) ZDANIE ZŁOŻONE (współrzędnie, podrzędnie)
3. ZADANIE INTERAKTYWNE nr 1:
Pora na ćwiczenie praktyczne. Sprawdź, czy wszystko dobrze zapamiętałeś/aś, czy już potrafisz odróżnić zdanie pojedyncze nierozwinięte od pojedynczego rozwiniętego. Zapoznaj się z informacjami, które znajdują się na planszy powyżej, a następnie wykonaj zadanie interaktywne:
4. PODSUMOWANIE:
Pojęcia, które powinieneś/powinnaś znać po dzisiejszej lekcji:
- ZDANIE,
- ZDANIE POJEDYNCZE (nierozwinięte i rozwinięte)
- ZDANIE ZŁOŻONE (współrzędnie, podrzędnie)
- RÓWNOWAŻNIK ZDANIA
Sprawdź w zeszycie, czy wszystkie pojęcia masz zanotowane.
- ZDANIE,
- ZDANIE POJEDYNCZE (nierozwinięte i rozwinięte)
- ZDANIE ZŁOŻONE (współrzędnie, podrzędnie)
- RÓWNOWAŻNIK ZDANIA
Sprawdź w zeszycie, czy wszystkie pojęcia masz zanotowane.
5. ZADANIE INTERAKTYWNE nr 2:
Na koniec dzisiejszej lekcji przypomnij sobie (i oczywiście zapamiętaj) różnicę między ZDANIEM a RÓWNOWAŻNIKIEM ZDANIA.
Zwróć uwagę, że wypowiedzenie możemy nazwać zdaniem, kiedy zawiera w sobie osobową formę czasownika.
Żeby sprawdzić, czy potrafisz odróżnić równoważnik zdania od zdania, wykonaj proszę poniższe ćwiczenie.
Na dzisiaj to wszystko.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska