1. SŁOWO WSTĘPU:
Kochani, dzisiaj mam dla Was propozycję obejrzenia dwóch
odcinków z kanału Pauliny Mikuły „MÓWIĄC INACZEJ” – kanału o tym, jak poprawnie
posługiwać się językiem polskim.
Sprawdziłam już kilka Waszych zadań, które do mnie
wysłaliście podczas naszego zdalnego nauczania i stąd moja dzisiejsza
propozycja. Okazało się bowiem, że wielu z Was nadal ma ogromny problem z
niektórymi formami wyrazów, które dla innych są „oczywistą oczywistością”. Myślę
więc, że powtórka nikomu nie zaszkodzi…
Paulina Mikuła w odcinku 81 zastanawia się, skąd taka
niewiedza wśród młodych osób, czy być może jest ona spowodowana tym, że „w szkole
kładzie się zbyt mały nacisk na naukę gramatyki”... Ja, jako Twoja Polonistka
temu gdybaniu, mówię kategoryczne: NIE. W szkole wcale nie kładzie się
małego nacisku na naukę gramatyki. Sam / sama przecież doskonale o tym wiesz. A tym dzisiejszym
tematem tylko to ostatecznie potwierdzam :)
ZADANIE DLA CIEBIE:
Po obejrzeniu każdego z odcinków, zapisz najważniejsze informacje w swoim
zeszycie (z przykładami!) Notatkę możesz zrobić tradycyjnie, w formie punktów, wykresu, mapy myśli, itp. Wybór formy pozostawiam Tobie.
Pamiętaj, żeby Twoja notatka
była czytelna i zrozumiała dla Ciebie.
"MÓWIĄC INACZEJ", odc.81:
"MÓWIĄC INACZEJ", odc.92:
KONKLUZJA 1 po dzisiejszej lekcji:
Mówimy i piszemy POPRAWNIE, żeby – cytuję: „rynce już więcej nikomu nie opadły”.
KONKLUZJA 2:
KOŃCÓWKA „-om” WYSTĘPUJE W CELOWNIKU LICZBY MNOGIEJ RZECZOWNIKÓW WSZYSTKICH RODZAJÓW!!!
I to powinno być jasne jak słońce :)
KONKLUZJA 3:
Nie popełniamy błędów językowych, bo to po prostu wstyd :)
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska