środa, 29 kwietnia 2020

TEMAT: Twórczość Jana Kochanowskiego - POWTÓRZENIE


1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- powtórzysz wszystkie najważniejsze wiadomości dotyczące życia i twórczości Jana Kochanowskiego. 
Lekcja zakończy się QUIZEM, który rozwiążesz na ocenę.
Pytania w quizie będą dotyczyć 3 tematów:
1) Jan Kochanowski - życie i twórczość
2) FRASZKI Jana Kochanowskiego
3) TRENY Jana Kochanowskiego

2. Wszystkie zagadnienia znajdziesz na blogu ("LEKCJE W SIECI-klasy 7").
Jeśli czegoś nie pamiętasz, wróć do poprzednich tematów. 

3. Otwórz zeszyt i sprawdź, czy dobrze odpowiedziałeś na pytania dotyczące Jana Kochanowskiego. Odpowiedzi miałeś/aś udzielić na podstawie obejrzanego filmu, który Ci proponowałam.

4. Przypomnij sobie cechy FRASZKI i TRENU. 

5. Powtórz teraz następujące pojęcia, które utrwalaliśmy na poprzednich lekcjach: 
APOSTROFA, 
ANTYTEZA, 
EPITET, 
PORÓWNANIE, 
KONTRAST.

6. Przypomnij sobie tytuły FRASZEK, które poznałeś/aś.
- np. "Na lipę"
- "Na dom w Czarnolesie"
Pamiętasz, o czym były te fraszki? Jeśli nie, wróć do tego tematu.

7. Przeczytaj jeszcze raz, co było tematem TRENÓW, które czytałeś.
- "Ten V": Urszulka porównana jest do oliwki, która została ścięta przez nieuważnego ogrodnika. Poeta zwraca się również (za pomocą apostrofy) do bogini świata podziemnego, Persefony. Wyraża w niej żal, że pozwoliła na to, by rodzice wylali wiele łez po stracie ukochanej Urszulki.

- "Tren VII": Podmiot liryczny (poeta-ojciec) zwraca się również za pomocą apostrofy do ubranek, które zostały po zmarłej córeczce. Dom wciąż pełen jest przedmiotów związanych z Urszulką, a jej już nie ma. Poeta rozpacza, że przedmioty te już się nie przydadzą dziewczynce.

- "Tren VIII": Adresatką tego trenu jest Urszulka. Ojciec zwraca się bezpośrednio do zmarłej. W tym utworze zawarta jest również ANTYTEZA, która służy przedstawieniu trudnej do nazwania sytuacji ("Pełno nas, a jakoby nikogo nie było").  Zastosowany został także KONTRAST w sposobie przedstawiania domu
(dom za życia Urszulki i dom po śmierci dziewczynki).

8. Sprawdź również, czy dobrze zrobiłeś/aś zadanie z poprzedniej lekcji. Miałeś/aś wypisać przykłady środków stylistycznych: 
TREN V:
a) EPITET: np. "oliwka mała", "ostre ciernie"
b) PORÓWNANIE: "Jako oliwka mała pod wysokim sadem idzie z ziemie ku górze..."
c) APOSTROFA:"O, zła Persefono, mogłażeś tak wielu łzom dać upłynąć płono?"
d) ZDROBNIENIA: np. "gałązek" , "listków"

TREN VII:
a) APOSTROFA: "Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory mojej najmilszej cory"
b) ZDROBNIENIA: np. "letniczek", "uploteczki" 
c) EPITET: np. "smutne oczy", "sen żelazny"
d) ARCHAIZM: np. "ochędóstwo", "giezłeczko"

8. QUIZ: Jeśli już wszystko dobrze powtórzyłeś/aś, zaloguj się proszę na platformę Quizizz i rozwiąż zadania, które dla Ciebie przygotowałam.

Powodzenia Ci życzę.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska