piątek, 12 listopada 2021

DZIADY jako dramat romantyczny


1. SŁOWO WSTĘPU:
Na dzisiejszej lekcji poznasz:
- cechy DRAMATU jako rodzaju literackiego
- cechy DRAMATU ROMANTYCZNEGO jako gatunku literackiego

2. DRAMAT jako rodzaj literacki:
a) Otwórz podręcznik (str.96) i przeczytaj, co to jest DRAMAT.

b) Zapoznaj się z informacjami, jakie znajdują się na poniższych planszach i na podstawie wszystkich wiadomości (tych w podręczniku i tych na planszach) zapisz notatkę w swoim zeszycie. Notatkę możesz wykonać w tradycyjnie albo w formie wykresu/mapy myśli, itp. 



3. ZADANIE DLA CIEBIE (praca z tekstem):
Odnajdź w II części Dziadów poszczególne elementy (np. tekst główny, tekst poboczny), które wskazują na to, że jest to utwór dramatyczny.

4. CECHY DRAMATU ROMANTYCZNEGO:
-wątki realistyczne przeplatają się z fantastycznymi,
-chór,
-wprowadzenie elementów muzycznych, rytmicznych (w "Dziadach" chór powtarza zaklęcia),
-typ kompozycji otwartej (brakuje wyraźnego zakończenia),
-ludowość (bohaterowie pochodzą z ludu, ukazane są wierzenia ludowe),
-symbolika,
-niezwykłość i tajemniczość zdarzeń,
-nastrój grozy

5. ZADANIE INTERAKTYWNE: 
Pora sprawdzić teorię w praktyce. Wykonaj proszę poniższe zadanie. 
Dzięki niemu utrwalisz sobie wszystkie pojęcia, które dzisiaj poznałeś/aś:


6. PODSUMOWANIE:
Terminy, które powinieneś/powinnaś znać po dzisiejszej lekcji:
DRAMAT
AKT
SCENA
TEKST GŁÓWNY (dialogi, monologi)
TEKST POBOCZNY (didaskalia)
DRAMAT ROMANTYCZNY
Sprawdź, czy wszystko masz zanotowane w swoim zeszycie.
Pojęcia te powtórzymy sobie na naszej kolejnej lekcji online. Do tego czasu utrwalaj poznany materiał.

Twoja Polonistka
Ewelina Majewska