1. PODRĘCZNIK str. 237.
Otwórz podręcznik i zapoznaj się z wierszem pt. „Możliwości”.
2. CO TO JEST
MOŻLIWOŚĆ?
Jak podaje Słownik
języka polskiego:
„MOŻLIWOŚĆ to sytuacja umożliwiająca coś; fakt, że coś
jest możliwe,
staje się możliwe, że może być zrobione lub może zaistnieć albo nastąpić”.
W swoim
zeszycie zanotuj słowo MOŻLIWOŚĆ
i dopisz do niego synonimy (czyli
wyrazy o podobnym znaczeniu).
Jeśli będziesz miał/a problem z tym zadaniem,
zajrzyj na stronę poniżej:
3. Mam nadzieję, że zwróciłeś/aś uwagę na to, że w wierszu Wisławy Szymborskiej każdy wers rozpoczyna się tym samym słowem: „WOLĘ”.
Środek stylistyczny, który został tu zastosowany to oczywiście ANAFORA.
4. PROBLEMATYKA UTWORU:
- Utwór porusza tematykę posiadania własnych opinii, systemu wartości, które kształtują naszą tożsamość.
- Podmiot liryczny przedstawia swoje zwyczaje, codzienne wybory, preferencje, itp. Wyznawane przez podmiot liryczny wartości tworzą jego rzeczywistość.
- Słowo "WOLĘ" podkreśla, jak wielu wyborów dokonujemy w codziennym życiu.
Zad. 1/str. 238
Scharakteryzuj osobę mówiącą w utworze.
Czego
dowiadujesz się o nim i o jego świecie wartości?
Czego dotyczą wybory dokonywane przez podmiot liryczny?
Notatkę w zeszycie możesz wykonać w formie tabelki.
5. ZADANIE - WYZWANIE DLA CIEBIE:
Wzorując się na utworze Szymborskiej, stwórz własną wersję wiersza, w którym zawrzesz swój światopogląd, własną postawę wobec świata, wyznawany przez siebie system wartości - własną listę „WOLĘ” - o sobie, o
swoich zainteresowaniach, o tym, co Ty wolisz...
Swoją wersję wiersza "MOŻLIWOŚCI" zapisz w
zeszycie. Zrób to STARANNIE!
Wiersz możesz również stworzyć elektronicznie i zapisać jako plik.
Pamiętaj o zapisie wersowym.
Postaraj się tworzyć nie tylko krótkie, ale także rozbudowane wersy.
Wprowadź do swojego tekstu epitety, porównania, metaforę.
Adres mailowy, pod którym czekam na Twoją wersję wiersza:
kulturalnie.nakreceni@gmail.com
Ewelina Majewska