Na dzisiejszej lekcji:
- poznasz PARTYKUŁĘ i WYKRZYKNIK
- utrwalisz sobie wszystkie nieodmienne części mowy
2. Na poprzedniej lekcji poznałeś: PRZYSŁÓWEK (ZAIMEK PRZYSŁOWNY), PRZYIMEK i SPÓJNIK. Dzisiaj poznasz PARTYKUŁĘ i WYKRZYKNIK, dzięki temu będziesz już znał/a wszystkie nieodmienne części mowy.
3. PARTYKUŁA:
- poznasz PARTYKUŁĘ i WYKRZYKNIK
- utrwalisz sobie wszystkie nieodmienne części mowy
2. Na poprzedniej lekcji poznałeś: PRZYSŁÓWEK (ZAIMEK PRZYSŁOWNY), PRZYIMEK i SPÓJNIK. Dzisiaj poznasz PARTYKUŁĘ i WYKRZYKNIK, dzięki temu będziesz już znał/a wszystkie nieodmienne części mowy.
3. PARTYKUŁA:
Zapoznaj się z poniższą tabelką, a następnie zrób notatkę w swoim zeszycie.
4. FUNKCJA PARTYKUŁY:
a) Funkcją tej nieodmiennej i niesamodzielnej części mowy jest wzmocnienie, uwydatnienie jakiegoś wyrazu lub modyfikowanie wypowiedzi.
4. FUNKCJA PARTYKUŁY:
a) Funkcją tej nieodmiennej i niesamodzielnej części mowy jest wzmocnienie, uwydatnienie jakiegoś wyrazu lub modyfikowanie wypowiedzi.
Partykuły mogą:
- przeczyć, np. nie,
- przypuszczać, np. by, chyba,
- rozkazywać, np. niech,
- pytać, np. czy,
- potwierdzać, np. tak,
- życzyć, np. oby,
- wzmacniać wypowiedź, np. no, -że
b) Partykuły sprawiają, że nasze wypowiedzi wywierają większe wrażenie na odbiorcy. Posłużę się tutaj przykładem. Dzieci zajęte zabawą na podwórku raczej nie zareagują na zawołanie: Chodź! Jeśli zniecierpliwiona mama krzyknie po raz drugi, używając aż dwóch partykuł: No chodźże wreszcie!, ma większą szansę na to, że dziecko zareaguje.
6. WYKRZYKNIKI:
Wyrazy nieodmienne, które wyrażają stan uczuciowy mówiącego i służą do wzywania kogoś. Dzięki nim zaznaczamy w mowie radość, podziw, niezadowolenie, złość czy nawet wstręt, odrazę:
- przeczyć, np. nie,
- przypuszczać, np. by, chyba,
- rozkazywać, np. niech,
- pytać, np. czy,
- potwierdzać, np. tak,
- życzyć, np. oby,
- wzmacniać wypowiedź, np. no, -że
b) Partykuły sprawiają, że nasze wypowiedzi wywierają większe wrażenie na odbiorcy. Posłużę się tutaj przykładem. Dzieci zajęte zabawą na podwórku raczej nie zareagują na zawołanie: Chodź! Jeśli zniecierpliwiona mama krzyknie po raz drugi, używając aż dwóch partykuł: No chodźże wreszcie!, ma większą szansę na to, że dziecko zareaguje.
6. WYKRZYKNIKI:
Wyrazy nieodmienne, które wyrażają stan uczuciowy mówiącego i służą do wzywania kogoś. Dzięki nim zaznaczamy w mowie radość, podziw, niezadowolenie, złość czy nawet wstręt, odrazę:
np. ach!, och!, ha!, łuu!, hura!, fuj!, fe!, eh!, aj!, ojoj!, mniam!.
Wspomnieć też należy o wyrazach dźwiękonaśladowczych, które również możemy zaliczyć do wykrzykników:
Wspomnieć też należy o wyrazach dźwiękonaśladowczych, które również możemy zaliczyć do wykrzykników:
np. bęc!, trach!, łups!, puk!, kukuryku!, człap-człap!
Dzięki wykrzyknikom możemy nawiązać kontakt i przywitać się z drugą osobą:
Dzięki wykrzyknikom możemy nawiązać kontakt i przywitać się z drugą osobą:
np. hej!, halo!, siema!, ahoj!, ej!.
Funkcją wykrzykników jest także wyrażenie woli mówiącego. Gdy chcemy, żeby ktoś sobie poszedł, powiemy: np. precz! lub sio!, a jeśli mamy zamiar uciszyć rozmówcę, użyjemy wykrzyknika: cii!
7. UTRWALANIE:
7. UTRWALANIE:
Proszę teraz, żebyś obejrzał/a poniższy filmik. Dzięki niemu utrwalisz sobie wiadomości dotyczące wszystkich części mowy.
8. ĆWICZENIA:
- str. 91/ćw. 3, 4
- str. 92/ ćw. 5
UWAGA!!!
Ćwiczenia te sprawdzimy sobie na naszej kolejnej lekcji online.
9. PODSUMOWANIE:
Na koniec dzisiejszej lekcji sprawdź, czy potrafisz rozróżnić NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY. Pamiętasz, ile ich było?
Kliknij w poniższą planszę i jeszcze raz powtórz sobie wszystko.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska
Kliknij w poniższą planszę i jeszcze raz powtórz sobie wszystko.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska