1. Poniższy materiał dotyczy ODMIENNYCH CZĘŚCI MOWY. Jest on dosyć obszerny, dlatego nie musisz od razu zapoznawać się ze wszystkimi informacjami i rozwiązywać wszystkich ćwiczeń. Dobrze zaplanuj swoją pracę i efektywnie wykorzystaj każdy dzień.
2. Na blogu zebrałam dla Ciebie wszystkie niezbędne wiadomości o poszczególnych odmiennych częściach mowy - tak, żebyś nie musiał/nie musiała ich szukać w internecie.
3. Na najbliższej naszej lekcji online powtórzymy wszystkie te wiadomości i sprawdzimy poprawność rozwiązanych ćwiczeń.
Do tego czasu utrwalaj sobie materiał.
1. Na początek otwórz PODRĘCZNIK, str. 225 i przypomnij sobie wszystkie odmienne części mowy. Zapisz je w zeszycie (możesz to zrobić w formie wykresu). Informacje z poniższej planszy również zanotuj:
1. Na początek otwórz PODRĘCZNIK, str. 225 i przypomnij sobie wszystkie odmienne części mowy. Zapisz je w zeszycie (możesz to zrobić w formie wykresu). Informacje z poniższej planszy również zanotuj:
2. CZASOWNIK:
6. ZAIMEK:
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska
a) Przypomnij sobie następujące pojęcia dotyczące czasownika:
- ASPEKT (dokonany/niedokonany)
- FORMA OSOBOWA / FORMA NIEOSOBOWA
- TRYB (orzekający/rozkazujący/przypuszczający)
- KONIUGACJA (czyli odmiana czasownika przez osoby)
- STRONA (czynna/bierna/zwrotna)
- ASPEKT (dokonany/niedokonany)
- FORMA OSOBOWA / FORMA NIEOSOBOWA
- TRYB (orzekający/rozkazujący/przypuszczający)
- KONIUGACJA (czyli odmiana czasownika przez osoby)
- STRONA (czynna/bierna/zwrotna)
- czasowniki PRZECHODNIE / NIEPRZECHODNIE
b) Odmień w l.poj. i l.mn., w czasie przeszłym, w rodzaju męskim i żeńskim czasownik "pójść". UWAŻAJ! NIE POMYL SIĘ! Odmianę zapisz w swoim zeszycie.
3. RZECZOWNIK:
a) Przypomnij sobie następujące pojęcia:
- RZECZOWNIKI ŻYWOTNE/NIEŻYWOTNE
- RZECZOWNIKI POSPOLITE/WŁASNE
- RZECZOWNIKI KONKRETNE/ABSTRAKCYJNE
- DEKLINACJA (czyli odmiana przez przypadki)
b) Odmień w l.poj. i l.mn., w czasie przeszłym, w rodzaju męskim i żeńskim czasownik "pójść". UWAŻAJ! NIE POMYL SIĘ! Odmianę zapisz w swoim zeszycie.
3. RZECZOWNIK:
a) Przypomnij sobie następujące pojęcia:
- RZECZOWNIKI ŻYWOTNE/NIEŻYWOTNE
- RZECZOWNIKI POSPOLITE/WŁASNE
- RZECZOWNIKI KONKRETNE/ABSTRAKCYJNE
- DEKLINACJA (czyli odmiana przez przypadki)
- RODZAJE
- TEMAT/KOŃCÓWKA FLEKSYJNA
b) Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownik "przyjaciel". Odmianę zapisz w swoim zeszycie. Jeśli miałbyś/miałabyś problem z tym zadanie, zajrzyj na stronę poniżej:
https://odmiana.net/odmiana-przez-przypadki-rzeczownika-przyjaciel
- TEMAT/KOŃCÓWKA FLEKSYJNA
b) Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownik "przyjaciel". Odmianę zapisz w swoim zeszycie. Jeśli miałbyś/miałabyś problem z tym zadanie, zajrzyj na stronę poniżej:
https://odmiana.net/odmiana-przez-przypadki-rzeczownika-przyjaciel
UWAGA!!!
wyrazy takie jak: czytanie, pisanie, siedzenie, gotowanie, pływanie, spanie
to... RZECZOWNIKI !!!
5. LICZEBNIK:
a) Przypomnij sobie:
- TYPY LICZEBNIKÓW (główne, porządkowe, zbiorowe, ułamkowe, nieokreślone)
- zasady dotyczące stosowania LICZEBNIKÓW ZBIOROWYCH. Zapamiętaj je!
4. PRZYMIOTNIK:
a)Przypomnij sobie:
- odmianę przez przypadki,
- STOPNIOWANIE PRZYMIOTNIKÓW (proste, opisowe, nieregularne)
- STOPIEŃ RÓWNY/WYŻSZY/NAJWYŻSZY
b) Narysuj w zeszycie poniższą tabelę i według wzoru uzupełnij ją zgodnie z zasadami stopniowania przymiotników.
UWAGA! Jeden przymiotnik znajdujący się w tabelce nie będzie podlegał stopniowaniu. Zastanów się, dlaczego?
5. LICZEBNIK:
a) Przypomnij sobie:
- TYPY LICZEBNIKÓW (główne, porządkowe, zbiorowe, ułamkowe, nieokreślone)
- zasady dotyczące stosowania LICZEBNIKÓW ZBIOROWYCH. Zapamiętaj je!
b) Teraz trochę zabawy. Sprawdź swoją wiedzę w praktyce. Zapraszam Cię do zadania interaktywnego:
nieodmienne: przysłowne)
- odmianę zaimków przez przypadki
- FORMY KRÓTSZE I DŁUŻSZE ZAIMKÓW (mi/mnie, Ci/Ciebie, go/jego, mu/jemu)
b) Zapisz w zeszycie FUNKCJE ZAIMKÓW:
- odmianę zaimków przez przypadki
- FORMY KRÓTSZE I DŁUŻSZE ZAIMKÓW (mi/mnie, Ci/Ciebie, go/jego, mu/jemu)
b) Zapisz w zeszycie FUNKCJE ZAIMKÓW:
- dzięki zaimkom unikamy powtórzeń wyrazów w bliskim sąsiedztwie,
- zaimki skracają naszą wypowiedź.
Np.
Bardzo lubię Bartka. Bartek jest moim najlepszym kolegą. Na Bartku zawsze mogę polegać.
Bardzo lubię Bartka. On jest moim najlepszym kolegą. Na nim zawsze mogę polegać.
c) Sprawdź teraz swoje umiejętności w poniższym zadaniu interaktywnym:
7. ĆWICZENIA:
Bardzo lubię Bartka. On jest moim najlepszym kolegą. Na nim zawsze mogę polegać.
c) Sprawdź teraz swoje umiejętności w poniższym zadaniu interaktywnym:
- str. 90/ćw. 1
- str. 91/ ćw. 2
- str. 92/ ćw. 6
UWAGA!!!
Wszystkie ćwiczenia sprawdzimy sobie na naszej najbliższej lekcji online.
8. PODSUMOWANIE:
W tym tygodniu powtórzyłeś/aś wszystkie ODMIENNE CZĘŚCI MOWY.
Przypomniałeś/aś sobie również KONIUGACJĘ czasownika oraz DEKLINACJĘ rzeczownika, przymiotnika, liczebnika i zaimka.
Mam nadzieję, że dobrze zaplanowałeś/aś swoją pracę i efektywnie wykorzystałeś/aś każdy dzień, utrwalając wszystkie wiadomości dotyczące odmiennych części mowy.
W tym tygodniu powtórzyłeś/aś wszystkie ODMIENNE CZĘŚCI MOWY.
Przypomniałeś/aś sobie również KONIUGACJĘ czasownika oraz DEKLINACJĘ rzeczownika, przymiotnika, liczebnika i zaimka.
Mam nadzieję, że dobrze zaplanowałeś/aś swoją pracę i efektywnie wykorzystałeś/aś każdy dzień, utrwalając wszystkie wiadomości dotyczące odmiennych części mowy.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska