czwartek, 18 czerwca 2020

TEMAT: Artysta jako odbiorca sztuki


1. SŁOWO WSTĘPU: Na poprzedniej lekcji przypomniałeś/aś sobie gatunki publicystyczne. Dzisiaj pozostaniemy w tym temacie. Uwagę skupimy bowiem na WYWIADZIE.

2. NOTATKA W ZESZYCIE: Na podstawie informacji podanych poniżej zrób notatkę w swoim zeszycie:
WYWIAD: rozmowa pomiędzy dwiema osobami lub prowadzącym i grupą osób, podczas której osoba przeprowadzająca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania pewnych informacji, dotyczących na przykład jakiegoś ważnego wydarzenia. Wywiad jako gatunek prasowy cechuje się tym, że ma za zadanie zbieranie informacji pozostających w kręgu zainteresowania opinii publicznej. Wywiad należy do tzw. gatunków interakcyjnych, opartych na dialogu.


3. PODRĘCZNIK, str. 308: Otwórz proszę podręcznik i przeczytaj wywiad z Tomaszem Bagińskiem - polskim rysownikiem, animatorem, reżyserem. Jego film "KATEDRA" w 2002 roku nominowano do Oscara w kategorii krótki film animowany.

4. PRACA Z TEKSTEM: W przeczytanym tekście wyszukaj fragmentów, w których reżyser określa swoje stanowisko dotyczące:
a) miejsca filmu we współczesnym świecie?
b) książek i ich filmowych adaptacji?
c) związku gier z literaturą

5. KILKA SŁÓW O FILMIE "KINEMATOGRAF": Proponuję Ci obejrzeć jeden z krótkometrażowych filmów animowanych Tomasza Bagińskiego z 2009 roku pt."KINEMATOGRAF". Film trwa niewiele ponad 12 minut, ale jest niezwykle wzruszający. Kadr z tego filmu znajduje się w Twoim podręczniku.

6. STRESZCZENIE FILMU:
"Francis to skromny miejski urzędnik i wynalazca samouk. Ma kochającą żonę, wielki dom w małym miasteczku i sporo wolnego czasu. Intensywne prace nad najnowszym wynalazkiem – kinematografem – przerwał, gdyż co prawda uzyskał ruchome obrazy i dźwięk, ale wciąż nie udaje mu się sprawić, by obraz był kolorowy. Sfrustrowany wychodzi na spacer, ignorując żonę, która mówi, że zaraz poda obiad. Podczas przechadzki wstępuje do sklepu i kupuje najróżniejsze ingredienty potrzebne mu do pracy. Gdy wraca, przeprasza Elizabeth za to że wybuchł wcześniej złością i postanawia w spokoju zjeść przygotowaną przez nią zupę. Podczas gdy Francis konsumuje danie, Elizabeth krząta się po kuchni i zaczyna rozmyślać na głos, że skoro próbował zawsze z jedną kliszą filmową i wychodziły mu monochromatyczne obrazy, to może powinien spróbować z kilkoma kliszami o różnych kolorach i stworzyć z nich jedną, wielowarstwową. Francis doznaje wtedy olśnienia, mówi żonie że jest genialna i spieszy do swojej pracowni, w której zamyka się na długo i ostatecznie tworzy taśmę filmową, na której można zapisać kolorowy film. Po skończeniu wynalazku namawia żonę, by stanęła przed kamerą i opowiedziała, jak piecze się szarlotkę, co też ona czyni. Wkrótce Francis wywołuje film i odtwarza na projektorze, odnosząc sukces: wyświetlił kolorowy film. Zbiega więc ze swojej pracowni, by poinformować o przełomie żonę, ale ta leży w ciężkim stanie na podłodze, pokonana przez chorobę, którą wcześniej ukrywała. Francis zabiera ją do szpitala, gdzie po wielu godzinach czekania dowiaduje się, że lekarz nie mógł nic zrobić i Elizabeth nie żyje. Widzimy go najpierw na cmentarzu, a potem rozpaczającego w swojej pracowni podczas kolejnej projekcji filmu z Elizabeth, na którym kobieta objaśnia, jak piecze się ciasto.
Kamera oddala się z pracowni, wraca krętymi uliczkami do punktu wyjścia. Na ulicy chłopiec - gazeciarz rozrzuca świeżą prasę, krzycząc o najnowszym wynalazku braci Lumière, który podbija świat". /https://pl.wikipedia.org/wiki/Kinematograf/
Film możesz obejrzeć na przykład tutaj:


Na dzisiaj to wszystko. Teraz odpocznij i korzystaj z wolnego weekendu.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska