niedziela, 14 czerwca 2020

TEMAT:Teksty publicystyczne


1. SŁOWO WSTĘPU: Na dzisiejszej lekcji:
- powtórzysz rodzaje tekstów publicystycznych
- i przypomnisz sobie cechy każdego z nich

2. CECHY TEKSTÓW PUBLICYSTYCZNYCH:
- są publikowane w prasie, radiu, telewizji, internecie
- dotyczą aktualnych wydarzeń 
- poruszają różnorodne tematy (np. społeczne, polityczne, sportowe, muzyczne, kulturalne,itp.)
- przekazują informacje i kształtują opinię odbiorców - zwierają komentarz

3. Do wypowiedzi publicystycznych należą m.in.:
- REPORTAŻ
- ARTYKUŁ
- RECENZJA
- FELIETON
- WYWIAD

4. POWTÓRZENIE: Na egzaminie ósmoklasisty jest wymagana umiejętność rozróżniania tekstów publicystycznych, dlatego przyjrzyj się proszę poniższym planszom i przypomnij sobie cechy każdego z nich:




5. KILKA SŁÓW O FELIETONIE:
FELIETON - z francuskiego "liść" - to popularna od XVIII w.  forma wypowiedzi publicystycznej. Łączy w sobie lekkość i błysk, które stanowią kwintesencję obserwacji felietonisty i muszą być poparte tłem wynikającym z doświadczenia
i erudycji, chociażby lekturowej. Felieton jest subiektywnym efektem spojrzenia na jakąś ważną sprawę, wydarzenie wspólne dla danej społeczności, z dystansu, z ironią lub humorem, a przede wszystko z szacunkiem do czytelnika. 

6. UTRWALENIE: Teraz dla lepszego utrwalenia zapoznaj się proszę z poniższą prezentacją. Jeśli chcesz, możesz robić notatki w swoim zeszycie:


7. PODSUMOWANIE: 
Proponuję Ci przeczytać FELIETON naszej noblistki, Olgi Tokarczuk pt. "OKNO", który opublikowano w marcu 2020 roku we "Frankfurter Allgemeine Zeitung". Tekst ten Olga Tokarczuk napisała najprawdopodobniej w niewyobrażalnie trudnym do udźwignięcia poczuciu odpowiedzialności oraz w głębokim rozczarowaniu wobec instytucji Unii Europejskiej. Temat tego felietonu jest przejmujący, bowiem doświadczenie, z jakim zmierzył się świat w dobie COVID 19, a zwłaszcza kraje do tej pory wchodzące w skład Unii Europejskiej, a które zostały porzucone, odmieniło na zawsze sposób widzenia stateczności UE. Cele i wartości, które dotąd stanowiły o kręgosłupie UE, w dramatyczny sposób na oczach milionów okazały się  nietrwałe. Krzepiące są jednak refleksje Olgi Tokarczuk na temat zaangażowania ludzi, działających, podejmujących heroiczną walkę o ratowanie życia ludzkiego. Pisarka w swoim felietonie zwraca uwagę na zmiany, na "nowe czasy", które nadchodzą...
Czytając ten tekst, zwróć oczywiście uwagę na cechy felietonu.
FELIETON Olgi Tokarczuk znajdziesz tutaj:
https://culture.pl/pl/artykul/okno-olga-tokarczuk-o-pandemii

8. SZYBKA POWTÓRKA PRZED EGZAMINEM:
a) Wiem, że niektórzy z Was chcieli jeszcze przed egzaminem powtórzyć cechy opowiadania, dlatego na zakończenie dzisiejszej lekcji proponuję Ci, żebyś zajrzał/a na stronę poniżej i na spokojnie przypomniał/a sobie krok po kroku, jakie elementy powinno zawierać w sobie OPOWIADANIE TWÓRCZE - tak, żeby jutro już Cię nic nie zaskoczyło:
https://kulturalnie-nakreceni.blogspot.com/2020/06/temat-opowiadanie-tworcze-szybka.html

b) Jeśli natomiast chciałbyś/chciałabyś przypomnieć sobie, jak się pisze CHARAKTERYSTYKĘ - co powinno się znaleźć w jej wstępie, co w rozwinięciu, a co w zakończeniu, możesz to zrobić na przykład tutaj:
https://kulturalnie-nakreceni.blogspot.com/2020/06/temat-marcin-borowicz-andrzej-radek.html

Na dzisiaj to tyle. Pora odpocząć przed egzaminem.
Jutro dasz z siebie wszystko i na pewno będzie dobrze :)
W końcu od tylu tygodni (miesięcy) rzetelnie przygotowywałeś/aś się do tego
egzaminu. Pamiętaj, że wierzę w Ciebie i Trzymam za Ciebie kciuki.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska