1. NEOLOGIZM (z gr. „nowe słowo”), innowacja językowa, nowy wyraz dotychczas niewystępujący w języku, utworzony na potrzeby np. utworu literackiego.
Neologizm jest nowym elementem językowym, który został użyty w konkretnym tekście. Niektóre neologizmy upowszechniają się, to znaczy, że zaczynają być stosowane przez liczniejszą grupę osób, w większej liczbie tekstów, inaczej mówiąc – wchodzą na stałe do języka ogólnego.
Tego typu neologizmami są m.in. wyrazy „wyobraźnia” (zastąpiła pochodzącą z łaciny „imaginację”), „komputer”, „zmywarka” oraz frazeologizmy „pirat drogowy” lub „wczasy pod gruszą”.
UWAGA!!! Neologizm przestaje być neologizmem, kiedy na stałe wchodzi do języka ogólnopolskiego.
Neologizmy pojawiają się w stylu naukowym, potocznym (tworzą je na przykład dzieci), w prasie i literaturze (m.in. w utworach Bolesława Leśmiana, Stanisława Lema, Juliana Tuwima lub Mirona Białoszewskiego)
2. RANKING NEOLOGIZMÓW Z OSTATNIEJ DEKADY:
Zapoznaj się proszę z tekstem, który znajdziesz, klikając w link poniżej.
https://polszczyzna.pl/neologizmy-ranking/
https://polszczyzna.pl/neologizmy-ranking/
3. Teraz wysłuchaj wypowiedzi Jerzego Bralczyka na temat neologizmów:
4. ZADANIE DLA CIEBIE:
Na podstawie obejrzanego filmu odpowiedz na poniższe pytania.
Odpowiedzi zapisz w swoim zeszycie.
- Jakie są przyczyny powstawania neologizmów?
- Które neologizmy weszły na stałe do polszczyzny ogólnej?
- Które słowa z gwary młodzieżowej weszły do języka ogólnego?
- Który neologizm próbował upowszechnić Melchior Wańkowicz?
- Od jakich wyrazów, zdaniem Jerzego Bralczyka, powstał wyraz „mistrzyciel”?
- Co to jest NEOSEMANTYZM?
- Jaki jest stosunek Jerzego Bralczyka do neologizmów?
5. PODSUMOWANIE:
Na koniec dzisiejszej lekcji proponuję Ci zadanie interaktywne.
Na koniec dzisiejszej lekcji proponuję Ci zadanie interaktywne.
Przeczytaj fragment wiersza, który znajduje się poniżej, a następnie wskaż w nim zastosowane neologizmy. Koniecznie sprawdź, czy dobrze wykonałeś/aś to zadanie.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska