niedziela, 6 października 2013

Literacka Nagroda Nike 2013



6. października 2013; TVP 2, godz. 19:00
Joanna Bator została tegoroczną laureatką Literackiej Nagrody Nike za powieść "Ciemno, prawie noc"– werdykt został ogłoszony na niedzielnej gali wręczenia nagrody w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego.
Odbierając nagrodę, pisarka wyznała: „Wszystkie moje powieści zaczynają się tak samo. Zawsze w moim umyśle pojawia się słowo albo słowa, które nie wiem, dokąd mnie zaprowadzą. Po słowach pojawia się coś, co można określić jako ton albo smak(...) Poszłam jego śladem. Potem są pierwsze obrazy. To była kobieta jadąca pociągiem. Zdałam sobie sprawę, że ma na imię Alicja i niestety znowu jedzie do Wałbrzycha. Trzy razy wracałam do tego miasta w trzech kolejnych powieściach i wróciłam po raz ostatni(...) Pisałam "Ciemno, prawo noc" w Japonii, i zdałam sobie sprawę, że nie mam się już co oszukiwać. Że wrócę do Polski, a Polska jest dla mnie Wałbrzychem(...).

O Literackiej Nagrodzie Nike „w pigułce”:

1. NIKE przyznawana jest corocznie w październiku za najlepszą książkę roku poprzedniego.
2. Celem Nagrody jest promocja literatury polskiej.
3. W konkursie startować mogą wszystkie gatunki literackie (w tym autobiografie, eseje, pamiętniki itp.) i humanistyka o wybitnych wartościach literackich.
4. Konkurs dotyczy wyłącznie autorów żyjących.
5. Nagrody nie można podzielić ani nie przyznać.
6. Wykluczone z konkursu są opracowania oraz prace        zbiorowe.
7. Zwycięzca wyłaniany jest w trzyetapowym konkursie. Pierwszy etap to przyznanie przez jury 20 nominacji, które ogłaszane są w majudrugi wybór siedmiu finalistów podawany do wiadomości we wrześniu.
8. Decyzję o przyznaniu literackiej Nagrody jury podejmuje w dniu jej ogłoszenia i wręczenia. Do tego momentu ani laureat, ani finaliści obecni na sali nie znają wyniku konkursu…
9. Autor nagrodzonej książki otrzymuje statuetkę NIKE dłuta 
Gustawa Zemły oraz czek na kwotę 100 000zł! Fundatorami
 Nagrody są "Gazeta Wyborcza" i Fundacja Agory.

10. Dziewięcioosobowe jury Nagrody Nike tworzą wybitni polscy humaniści, profesorowie literatury polskiej, znani 
krytycy literaccy, artyści.

Zdobywcy nagrody:
  • 2013 - Joanna Bator za powieść "Ciemno, prawie noc"
  • 2012 – Marek Bieńczyk za zbiór esejów Książka twarzy
  • 2011 – Marian Pilot za powieść Pióropusz
  • 2010 – Tadeusz Słobodzianek za dramat Nasza klasa
  • 2009 – Eugeniusz Tkaczyszyn - Dycki tom poetycki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach
  • 2008 – Olga Tokarczuk za powieść Bieguni
  • 2007 – Wiesław Myśliwski za powieść Traktat o łuskaniu fasoli
  • 2006 – Dorota Masłowska za powieść Paw królowej
  • 2005 – Andrzej Stasiuk za powieść Jadąc do Babadag
  • 2004 – Wojciech Kuczok za powieść Gnój
  • 2003 – Jarosław Marek Rymkiewicz za Zachód słońca w Milanówku
  • 2002 – Joanna Olczak - Ronikier za powieść W ogrodzie pamięci
  • 2001 – Jerzy Pilch za powieść Pod Mocnym Aniołem
  • 2000 – Tadeusz Różewicz za tom poetycki Matka odchodzi
  • 1999 – Stanisław Barańczak za tom poetycki Chirurgiczna precyzja
  • 1998 – Czesław Miłosz za zbiór Piesek przydrożny
  • 1997 – Wiesław Myśliwski za powieść Widnokrąg

PS  Mam nadzieję, że od dzisiaj Nike nie będzie Wam się kojarzyła jedynie z butami do biegania...  
EM