środa, 24 marca 2021

TEMAT: Metody rusyfikacji na podstawie "SYZYFOWYCH PRAC"

                                                                                                                                   Kadr z filmu "Syzyfowe prace" w reżyserii Pawła Komorowskiego

1. SŁOWO WSTĘPU: 
Akcja „Syzyfowych prac” toczy się kilka lat po upadku powstania styczniowego, na terenie zaboru rosyjskiego. Po okresie walk, zsyłek i konfiskat nastały lata konsekwentnej rusyfikacji obywateli. Na wiele sposobów niszczono polską kulturę i fałszowano historię.
Zabiegi zaborców w celu wynarodowienia polskiej ludności skupiały się przede wszystkim na młodzieży. Do szkół wprowadzono obowiązkowy język rosyjski, mówienie po polsku było surowo zabronione i karane. Młodzież, która chciała się kształcić, nie miała innego wyjścia, jak tylko uczyć się po rosyjsku. 
Uczniowie – najczęściej odcięci od domu tak jak Marcin Borowicz – byli w pełni zdani na szkołę. To nauczyciele przekazywali im wiedzę o historii i kształtowali ich charaktery. Rusyfikacji poddawano już najmłodszych uczniów, a pierwszym etapem wynaradawiania był zakaz posługiwania się mową ojczystą. Nazwiska uczniów zapisywano po rosyjsku, nawet modlitwa przed lekcjami musiała być odmawiana w tym języku...

Jednym z głównych problemów, jakie porusza powieść „SYZYFOWE PRACE” Stefana Żeromskiego jest RUSYFIKACJA
Obraz tępienia polskości uczącej się młodzieży przedstawił pisarz chociażby w opisie nauki Marcina Borowicza najpierw w szkole w Owczarach, a później w gimnazjum w Klerykowie. 

2. NOTATKA W ZESZYCIE: 
Zapoznaj się proszę z poniższą prezentacją oraz informacjami, które znajdują się pod nią, a następnie na ich podstawie napisz notatkę w swoim zeszycie.


3. METODY RUSYFIKACJI na podstawie "Syzyfowych prac":
- język rosyjski językiem wykładowym,
- zakaz posługiwania się językiem polskim na terenie szkoły,
- nieobowiązkowe uczestniczenie w lekcjach języka polskiego,
- umieszczanie w planie lekcji języka polskiego w godzinach rannych, by zniechęcić uczniów,
- zakłamywanie historii Polski i uwypuklanie wad narodowych,
- wywyższanie historii rodziny carskiej i dokonań Rosji na arenie międzynarodowej,
- nagradzanie uczniów ulegających rusyfikacji (np. obdarowywanie słodyczami za udział w rosyjskich spektaklach),
- metoda pamięciowa główną metodą nauczania,
- zaniżanie poziomu zajęć z przedmiotów ścisłych, by nie rozwijać zdolności samodzielnego myślenia,
- rewizje i ciągłe kontrole podczas przerw oraz na stancjach, gdzie mieszkali uczniowie,
- szpiegowanie i podsłuchiwanie na każdym kroku, itp.



Twoja Polonistka
Ewelina Majewska