wtorek, 16 marca 2021

"Quo vadis" Henryka Sienkiewicza jako powieść historyczna

 

1. SŁOWO WSTĘPU:
Na początek proponuję Ci obejrzeć poniższy filmik, który przypomni Ci treść lektury:



GENEZA POWIEŚCI:
a) Pracę nad powieścią Henryk Sienkiewicz rozpoczął na początku 1895 roku, 
a zakończył  w 1896 roku. Od marca 1895 do lutego 1896 roku "Quo vadis" ukazywało się w odcinkach w "Gazecie Polskiej". Kilka miesięcy później pojawiło się trzytomowe wydanie książkowe.

b) Na genezę "QUO VADIS" składają się:  

  • zainteresowania autora światem starożytnym, 
  • podróże (Zanim Sienkiewicz przystąpił do pisania "Quo vadis" kilkakrotnie przebywał w Rzymie i prowadził dokładne studia nad jego historią i topografią.) 
  • studiowanie wielu dzieł o historii pierwszych chrześcijan (Dzięki temu uzyskał zupełnie niezwykły efekt: splótł historię z fikcją literacką tak ściśle, że ich rozgraniczenie bez dokładnych studiów nad powieścią jest niemożliwe. Zaciera się granica między wydarzeniami i postaciami historycznymi a zmyślonymi przez pisarza. Sienkiewicz niemal "ożywił" przeszłość.)
  • prześladowania Polaków przez zaborców (Obok inspiracji literackich i całości wrażeń estetycznych, które złożyły się na genezę "Quo vadis", wymienić należy jeszcze sytuację polityczną współczesną autorowi. W prześladowaniach chrześcijan upatrywano analogię do sytuacji Polaków w zaborach pruskim i rosyjskim. W Rzymie czasów Nerona dostrzegano sytuację Europy końca XIX stulecia.) 

ZAPAMIĘTAJ!!!
Powieść powstała w czasie, kiedy Polska znajdowała się pod zaborami. 
Sienkiewicz napisał ją "ku pokrzepieniu serc" - ukazał w "Quo vadis" prześladowania pierwszych chrześcijan, których trudne położenie można było porównać do dramatycznej sytuacji Polaków nękanych przez zaborców. Opisane w utworze duchowe zwycięstwo chrześcijan nad pogańskimi prześladowcami miało dać Polakom nadzieję na odzyskanie niepodległości, obudzić w nich opór przeciwko próbom wynaradawiania. 

CECHY POWIEŚCI HISTORYCZNEJ:

  • ukazanie losów bohaterów na tle ważnych wydarzeń historycznych (prześladowanie chrześcijan za panowania Nerona; wielki pożar Rzymu);
  • osadzenie fabuły książki w epoce odległej autorowi (wydarzenia rozgrywają się w starożytności, a Sienkiewicz żył w II połowie XIX wieku);
  • występowanie obok bohaterów fikcyjnych bohaterów historycznych;
  • oddanie realiów epoki z dużą starannością (np. pokazanie starożytnych obyczajów, uczt, walk gladiatorów; opisy domów rzymskich patrycjuszy, itp.);
  • wprowadzenie do języka utworu słownictwa wskazującego na to, że akcja dzieje się w przeszłości (archaizacja – stylizowanie języka) 

BOHATEROWIE "Quo vadis":


2. NOTATKA W ZESZYCIE:
Uzupełnij tekst z lukami. Sprawdź poprawność wykonanego zadania, a następnie tekst przepisz do zeszytu:


3. ZADANIE DLA CIEBIE: Wyjaśnij znaczenie tytułu powieści:
  • znaczenie dosłowne
  • znaczenie przenośne

Twoja Polonistka
Ewelina Majewska