1. SŁOWO WSTĘPU:
Na dzisiejszej lekcji:
- utrwalisz sobie imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe,
- dowiesz się, co to jest imiesłowowy równoważnik zdania,
- nauczysz się rozpoznawać imiesłowowy równoważnik zdania,
- będziesz wiedział/a, jak poprawnie zastosować imiesłów przysłówkowy w zdaniu,
- poznasz zasady interpunkcji obowiązujące w wypowiedzeniach, w których występują imiesłowy przysłówkowe
- nauczysz się rozpoznawać imiesłowowy równoważnik zdania,
- będziesz wiedział/a, jak poprawnie zastosować imiesłów przysłówkowy w zdaniu,
- poznasz zasady interpunkcji obowiązujące w wypowiedzeniach, w których występują imiesłowy przysłówkowe
2. IMIESŁOWY PRZYMIOTNIKOWE I PRZYSŁÓWKOWE:
a) Przypomnij sobie wszystkie informacje dotyczące imiesłowów przymiotnikowych (czynnych i biernych) i imiesłowów przysłówkowych (współczesnych i uprzednich). Sprawdź swoje notatki w zeszycie.
b) Teraz przyszła pora wykorzystać teorię w praktyce. Wykonaj proszę zadanie interaktywne, dzięki któremu będziesz wiedział/a, czy potrafisz rozpoznać poszczególne typy imiesłowów:
3. IMIESŁOWOWY RÓWNOWAŻNIK ZDANIA:
Na poprzedniej lekcji poznałeś/aś imiesłowy przysłówkowe. Wiesz już, że są imiesłowy przysłówkowe współczesne i uprzednie.
Na poprzedniej lekcji poznałeś/aś imiesłowy przysłówkowe. Wiesz już, że są imiesłowy przysłówkowe współczesne i uprzednie.
IMIESŁOWOWY RÓWNOWAŻNIK ZDANIA TO WYPOWIEDZENIE, KTÓRE ZAWIERA IMIESŁÓW PRZYSŁÓWKOWY (współczesny albo uprzedni).
Przyjrzyj się poniższej planszy, która obrazowo wyjaśni Ci, jak poprawnie stosować imiesłowowy równoważnik zdania:
4. ZAPAMIĘTAJ:
- imiesłowu współczesnego (zakończonego na –ąc)
- imiesłowu współczesnego (zakończonego na –ąc)
używamy wtedy, gdy mówimy o jednoczesności akcji, np. w zdaniu:
Gotując obiad, słuchałam radia.
Gotując obiad, słuchałam radia.
(podkreślona część to imiesłowowy równoważnik zdania)
(czyli: Kiedy gotowałam obiad, słuchałam radia.- gotowałam i słuchałam
jednocześnie)
- imiesłowu uprzedniego (zakończonego na –wszy, -łszy)
(czyli: Kiedy gotowałam obiad, słuchałam radia.- gotowałam i słuchałam
jednocześnie)
- imiesłowu uprzedniego (zakończonego na –wszy, -łszy)
używamy wtedy, gdy czynność wyrażona imiesłowem poprzedza czynność
wyrażoną osobową formą czasownika, np. w zdaniu:
Dorota, ugotowawszy obiad, wyszła na zakupy.
wyrażoną osobową formą czasownika, np. w zdaniu:
Dorota, ugotowawszy obiad, wyszła na zakupy.
(podkreślona część to imiesłowowy równoważnik zdania)
(czyli: Kiedy Dorota ugotowała obiad, wyszła na zakupy.- najpierw ugotowała, potem
wyszła)
(czyli: Kiedy Dorota ugotowała obiad, wyszła na zakupy.- najpierw ugotowała, potem
wyszła)
UWAGA!!!
Stosując imiesłowowy równoważnik zdania, trzeba pamiętać, że
imiesłowowy równoważnik zdania od drugiego zdania składowego oddziela się ZAWSZE przecinkiem.
Aby wypowiedzenie z imiesłowowym równoważnikiem zdania było
poprawne, w zdaniu nadrzędnym i w imiesłowowym równoważniku zdania musi być ten sam podmiot:
Gotując obiad, słuchałam radia.
(ja gotowałam - ja słuchałam)
Dorota, ugotowawszy obiad, wyszła na zakupy.
(Dorota ugotowała - Dorota wyszła na zakupy).
5. IMIESŁOWOWY RÓWNOWAŻNIK ZDANIA - utrwalanie:
Obejrzyj proszę poniższy filmik, który pomoże Ci utrwalić poznane przed chwilą wiadomości odnośnie imiesłowowego równoważnika zdania: