poniedziałek, 30 listopada 2020

Co to są HOMONIMY?



1. SŁOWO WSTĘPU:
Na dzisiejszej lekcji:
- przypomnisz sobie, czym były SYNONIMY i ANTONIMY,
- dowiesz się, co to są HOMONIMY

2. NOTATKA W ZESZYCIE: 
Przypomnij sobie, czym są SYNONIMY i ANTONIMY. 
Możesz wykorzystać informacje, które znajdują się na poniższych planszach.
Zapisz notatkę w swoim zeszycie.




3. CO TO SĄ HOMONIMY?


Przyjrzyj się obrazkowi powyżej, który w zabawny sposób tłumaczy, co to jest homonim. 
Zwróć uwagę, że dziewczyna na tym obrazku dosłownie siedzi na balu 
(bal= pień drzewa). Obrazek podpisano: "Kopciuszek na balu u królewicza". 
Możemy więc wyraz "bal" potraktować również w innym znaczeniu 
(bal=wielka, huczna zabawa taneczna). 
TO WŁAŚNIE SĄ HOMONIMYwyrazy, które mają takie samo brzmienie, 
ale zupełnie inne znaczenie. Wśród homonimów wyróżniamy:  
a) HOMOFONY:
to słowa zapisywane w różny sposób (różnią się pisownią), ale brzmią tak samo.
Np. 
- Bóg / buk / Bug, 
- może / morze

Zwróć uwagę na wyrazy, które wypisałam poniżej:
Japonka, Polka, Finka i Węgierka to mieszkanki Japonii, Polski, Finlandii, Węgier. Okazuje się, że gdybyśmy wyrazy Japonka, Polka, Finka i Węgierka zapisali małymi literami, to zmieniłyby one znaczenie!!! 
japonka -  na rodzaj klapka, polka - rodzaj tańca, finka- rodzaj nożyka, 
węgierka - odmiana śliwki.   
Mieszkanka Kanady to Kanadyjka, a rodzaj niewielkiej łodzi – kanadyjka.  
Hiszpanka? To oczywiście kobieta pochodząca z Hiszpanii. Natomiast choroba, która powodowała śmierć ludzi po I wojnie światowej to hiszpanka (rodzaj grypy). Amerykanka – mieszkanka Ameryki, a amerykanka -  to niewielka rozkładana kanapa.

b) HOMOGRAFY:
to słowa, które są zapisywane w taki sam sposób, ale mają różne znaczenia.
Np.
-blok (rysunkowy albo mieszkalny),  
-para (wodna lub dwoje ludzi),  
-komórka (pomieszczenie, komórka w organizmach),  
-paluszki (dziecięce palce i rodzaj słonej przekąski)  
-gołąbki (ptaki oraz danie z ryżu, mięsa i kapusty). 

4. ZADANIE nr 1:
a) PODRĘCZNIK str. 247/zad.6 a) b), zad.8

b) ĆWICZENIA: str.105/ćw.2 a) b)

5. ZADANIE nr 2 (do odesłania dla chętnych):
Najlepiej uczymy się przez działanie, dlatego tym razem proponuję Ci zadanie 
"w terenie". Dzięki temu będziesz mógł/mogła poczuć się zarówno artystą jak
i detektywem...
Sfotografuj proszę ANTONIMY i HOMONIMY, które znajdują się w Twoim otoczeniu. 
Zdziwisz się, jak ich jest dużo. 
Dwa WYRAŹNE zdjęcia (jedno zdjęcie przedstawiające antonimy, drugie zdjęcie przedstawiające homonim) wyślij do mnie mailem. 
UWAGA!!! Obydwa zdjęcia wyślij w jednej wiadomości. 


PODSUMOWANIE:
Sprawdź, czy masz zapisane w zeszycie wyjaśnienia wszystkich pojęć - 
tj. SYNONIM, ANTONIM, HOMONIM

Na dzisiaj to wszystko.
Do zobaczenia na lekcji online.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska

UWAGA!!!
Zadanie interaktywne, dzięki któremu jeszcze lepiej utrwalisz sobie pojęcie HOMONIMU.