1. SŁOWO WSTĘPU:
Na dzisiejszej lekcji:
Na dzisiejszej lekcji:
- przypomnisz sobie, czym były SYNONIMY i ANTONIMY,
- dowiesz się, co to są HOMONIMY
2. NOTATKA W ZESZYCIE:
Przypomnij sobie, czym są SYNONIMY i ANTONIMY.
Przypomnij sobie, czym są SYNONIMY i ANTONIMY.
Możesz wykorzystać informacje, które znajdują się na poniższych planszach.
Zapisz notatkę w swoim zeszycie.
Zapisz notatkę w swoim zeszycie.
3. CO TO SĄ HOMONIMY?
Przyjrzyj się obrazkowi powyżej, który w zabawny sposób tłumaczy, co to jest homonim.
Zwróć uwagę, że dziewczyna na tym obrazku dosłownie siedzi na balu
(bal= pień drzewa). Obrazek podpisano: "Kopciuszek na balu u królewicza".
Możemy więc wyraz "bal" potraktować również w innym znaczeniu
(bal=wielka, huczna zabawa taneczna).
TO WŁAŚNIE SĄ HOMONIMY - wyrazy, które mają takie samo brzmienie,
ale zupełnie inne znaczenie. Wśród homonimów wyróżniamy:
a) HOMOFONY:
to słowa zapisywane w różny sposób (różnią się pisownią), ale brzmią tak samo.
Np.
- Bóg / buk / Bug,
- może / morze
Zwróć uwagę na wyrazy, które wypisałam poniżej:
Japonka, Polka, Finka i Węgierka to mieszkanki Japonii, Polski, Finlandii, Węgier. Okazuje się, że gdybyśmy wyrazy Japonka, Polka, Finka i Węgierka zapisali małymi literami, to zmieniłyby one znaczenie!!!
japonka - na rodzaj klapka, polka - rodzaj tańca, finka- rodzaj nożyka,
węgierka - odmiana śliwki.
Mieszkanka Kanady to Kanadyjka, a rodzaj niewielkiej łodzi – kanadyjka.
Hiszpanka? To oczywiście kobieta pochodząca z Hiszpanii. Natomiast choroba, która powodowała śmierć ludzi po I wojnie światowej to hiszpanka (rodzaj grypy). Amerykanka – mieszkanka Ameryki, a amerykanka - to niewielka rozkładana kanapa.
b) HOMOGRAFY:
to słowa, które są zapisywane w taki sam sposób, ale mają różne znaczenia.
Np.
-blok (rysunkowy albo mieszkalny),
-para (wodna lub dwoje ludzi),
-komórka (pomieszczenie, komórka w organizmach),
-paluszki (dziecięce palce i rodzaj słonej przekąski)
-gołąbki (ptaki oraz danie z ryżu, mięsa i kapusty).
4. ZADANIE nr 1:
a) PODRĘCZNIK str. 247/zad.6 a) b), zad.8
b) ĆWICZENIA: str.105/ćw.2 a) b)
5. ZADANIE nr 2 (do odesłania dla chętnych):
Najlepiej uczymy się przez działanie, dlatego tym razem proponuję Ci zadanie
"w terenie". Dzięki temu będziesz mógł/mogła poczuć się zarówno artystą jak
i detektywem...
Sfotografuj proszę ANTONIMY i HOMONIMY, które znajdują się w Twoim otoczeniu.
Zdziwisz się, jak ich jest dużo.
Dwa WYRAŹNE zdjęcia (jedno zdjęcie przedstawiające antonimy, drugie zdjęcie przedstawiające homonim) wyślij do mnie mailem.
Dwa WYRAŹNE zdjęcia (jedno zdjęcie przedstawiające antonimy, drugie zdjęcie przedstawiające homonim) wyślij do mnie mailem.
UWAGA!!! Obydwa zdjęcia wyślij w jednej wiadomości.
PODSUMOWANIE:
Sprawdź, czy masz zapisane w zeszycie wyjaśnienia wszystkich pojęć -
tj. SYNONIM, ANTONIM, HOMONIM.
Na dzisiaj to wszystko.
Do zobaczenia na lekcji online.
Twoja Polonistka
Ewelina Majewska
UWAGA!!!
Zadanie interaktywne, dzięki któremu jeszcze lepiej utrwalisz sobie pojęcie HOMONIMU.